SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 10, 2012

MOTIVASI BELAJAR: KASIHANI DIRI SENDIRI (PLEASE YOURSELF AND OTHERS TOO)

Pelajar yang dikasihi

Mari kita hitung sejenak perbelanjaan yang kita bayar setiap hari datang ke sekolah. Mula-mula bangun pagi gosok gigi, bersih diri dan solat. Sudah ada kiraan untuk bil elektrik, bil air, ubat gigi, gel mandian, bedak dan bahan membasuh pakaian hingga kalian kelihatan sebagai anak muda yang kemas dan berwibawa.

Persalinan pakaian seragam sekolah juga dibeli dengan harga yang tertentu dan perlu dicuci secara tetap. Kemudian, kalian akan menaiki kenderaan yang tentunya membabitkan perbelanjaan. Berapakah pula amaun perbelanjaan untuk menyediakan segala kelengkapan alat tulis dan bahan rujukan pembelajaran kalian?

Seterusnya perbelanjaan makan minum daripada sarapan pagi, waktu rehat, tengah hari dan petang supaya kalian memiliki tenaga untuk belajar. Soal punca datangnya wang saku dan pihak yang berjaya merebut wang kalian itu kita bincangkan kemudian sahaja. Soalan yang patut ditanya ialah adakah perbelanjaan yang kalian tanggung itu berbaloi dan setimpal dengan pencapaian pembelajaran kalian?

Sebenarnya banyak lagi perbelanjaan yang tidak kelihatan justeru kalian tidak pernah membuat bayaran secara langsung, atau dalam bahasa ekonomi disebut sebagai kos lepas. Andai kata kalian tidak ke sekolah, sebaliknya bekerja di suatu tempat, katakan dengan pendapatan RM30 sehari. 

Kalian juga tidak membayar upah untuk guru-guru dan kakitangan sekolah yang memberikan perkhidmatan pembelajaran. Mereka telah menjalani proses pengajian akademik yang panjang, serta latihan ikhtisas keguruan yang tidak mudah. Menerusi hitungan konservatif, seorang murid perlu membayar RM100 sehari bagi mendapatkan perkhidmatan keguruan di sekolah.

Disebabkan kalian tidak mengeluarkan wang tunai untuk membayar perkhidmatan keguruan, maka tugas itu ditanggung menerusi sumber dana pembayar cukai. Andai kata bahawa dalam sehari jumlah perbelanjaan yang perlu dibayar ialah RM200, maka sebulan = RM200 @ 20 hari = RM4,000. Maka, kasihani diri kalian kerana telah 'berhutang' dengan pembayar cukai selama masih bergelar murid sekolah.

Akaun Untung Rugi Pembelajaran

Keuntungan menjadi pelajar cemerlang

Kerugian menjadi pelajar sebarangan

Siapa yang kalian ingin gembirakan

Diri sendiri atau orang lain?

bersambung...

No comments: