SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, September 16, 2012

PENGALAMAN SEBAGAI GURU KAUNSELING (INTROSPECTIVE AND ADJUSTING THE SAIL)

Prinsip utama sesuatu sesi kaunseling ialah penerokaan kendiri, iaitu menggunakan perspektif diri sendiri sahaja dalam melihat sesuatu isu atau masalah. Maksudnya, klien (pengguna perkhidmatan kaunseling) akan dibimbing supaya meletakkan peranan diri sendiri, tanpa membabitkan orang lain atau pihak ketiga. Punca sesuatu perkara ditelek berdasarkan tingkah laku kendiri, bukan untuk menyalahkan sesiapa.

Catatan ini sekadar pengalaman peribadi dan bukan bersifat analisis teori seumpama model Rodgers atau psikoanalisis. Penulis blog (PB) pernah menjadi ketua unit kaunseling di sebuah sekolah selama empat tahun. Ketika itu, jawatan guru kaunseling (kaunselor pelajar) sepenuh masa baru hendak diwujudkan.

Sebagai ketua unit, waktu mengajar PB ialah 12 waktu sahaja, manakala secara rasmi 12 waktu lagi direkodkan sebagai peruntukan khidmat kaunseling. PB dibantu oleh empat orang guru lain, termasuk guru wanita memandangkan sekolah berkenaan ialah sekolah bercampur lelaki dan perempuan. Sebuah bilik kaunseling yang agak selesa disediakan oleh pihak sekolah.

Sebaik sahaja PB dilantik sebagai ketua unit bagi menggantikan Tuan Haji Abdul Rahman yang dinaikkan pangkat ke sekolah lain, perkara pertama yang PB lakukan ialah menggariskan perancangan tahunan menerusi carta Gantt. Langkah pertama ialah naik taraf bilik kaunseling seperti peralatan yang lebih selesa dan unit komputer, pencetak dan mesin imbas sendiri, supaya tidak perlu menumpang peralatan pejabat.

Kali pertama, segala peralatan yang berjaya diperoleh menerusi kerjasama PIBG telah diambil oleh pihak sekolah justeru didapati tidak sesuai, iaitu dianggap sedikit mewah. Kali kedua, peralatan yang sama berjaya diperoleh daripada pejabat kemajuan negeri, tetapi sekali lagi tidak mendapat kelulusan pihak sekolah untuk ditempatkan di bilik kaunseling. Akhirnya, Unit Kaunseling beroperasi dengan peralatan yang sudah sedia ada.

Pengalaman untuk mendapatkan tiga unit papan putih juga agak melucukan. Pihak sekolah hanya meluluskan satu unit, sedangkan keperluan ketika itu memang tiga unit. Maka, pesanan dibuat dalam saiz yang besar, kemudian dipecahkan kepada tiga unit papan putih akhirnya.

Rekod sesi kaunseling individu dan kelompok dicatat dalam sebuah buku log khas. Borang-borang lain yang berkaitan disimpan dalam fail yang berasingan. Pendek kata, pentadbiran unit dilakukan secara profesional.

Program latihan pembimbing rakan sebaya (PRS) juga diberi keutamaan khas. Pengisian ceramah dan latihan dalam kumpulan (LDK) dikendalikan oleh guru kaunseling terlatih. PRS kemudian dilantik secara rasmi bersekali dengan pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan majlis ketua kelas.

Salah satu biro PRS termasuk "Embun Hidayah" yang bertujuan khusus bagi menggalakkan murid yang didapati masih berhadapan dengan kecelaruan identiti mendapat peluang berkongsi luahan perasaan untuk membaiki diri masing-masing. Perubahan positif yang dijelmakan menerusi "Embun Hidayah" telah mendapat perhatian pengetua ketika itu. Beliau sendiri datang merasmikan kolokium khas dan menyampaikan ucapan yang penuh semangat hampir satu jam.

Unit Kaunseling juga menjemput pakar motivasi, termasuk Encik Izuddin (kini Profesor Izi Haji Ali, selebriti Hot.fm) yang datang dari Terengganu menaiki bas bersama isteri. Bayaran beliau ketika itu hanya RM150 untuk slot selama dua jam. Motto beliau "renung-renungkan dan selamat beramal" juga belum terungkap...

No comments: