SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, September 6, 2012

PUASA SUNAT SYAWAL UJI KEIKHLASAN (THE HIDDEN GOOD DEED)

Puasa enam hari pada bulan Syawal melengkapkan ibadah puasa wajib bulan Ramadan. Sebahagian warga emas di kampung-kampung sudah biasa memulakan puasa enam seawal hari raya yang kedua. Kebanyakan kaum wanita yang "berhutang" puasa Ramadan kerana uzur (datang haid) menggandingkan (menggabungkan) puasa ganti (qadha) mereka dengan puasa sunat berkenaan.

Terdapat banyak pandangan fuqaha' (ahli fekah) tentang perbincangan puasa enam itu. Namun, tulisan ini hanya akan memberi tumpuan terhadap persoalan makam ihklas dalam melakukan sesuatu ibadah dengan rujukan khusus terhadap amalan puasa enam. Sesungguhnya ikhlas mudah sekali untuk dilafazkan, tetapi sangat sukar untuk sampai ke tahap pencapaian yang tertinggi.

Secara ringkas dan dalam bahasa orang awam, ikhlas ialah melakukan sesuatu ibadah hanya kerana Allah, iaitu bagi menuju reda-Nya. Ujian pencapaian makam ikhlas sangat berat justeru sifat manusia yang sukakan puji-pujian, sanjungan, pengiktirafan kelompok, tidak suka tersisih dan mahu dianggap relevan. Lebih buruk lagi, ada jika terselit perasaan ingin bermegah, menunjuk-nunjuk dan bangga diri.

Konsep berlumba-lumba dan bersegera untuk melakukan amalan kebajikan, fastabi qu'l-khairat, memang terpuji. Masalah yang perlu diperhatikan ialah sama ada amalan berkenaan wajar dilaksanakan secara senyap atau terang-terangan. Kalau dalam konteks derma (sadaqah), kedua-dua cara boleh digunakan, dengan syarat sebagai galakan dan ikutan kepada masyarakat supaya turut bermurah hati, bukan untuk mendapat liputan media atau mendapat sebarang bentuk kemasyhuran dan kepentingan peribadi yang lain.

Puasa enam ialah ibadah sunat yang lebih afdal tidak diisytiharkan kepada orang lain. Biarlah puasa enam itu kekal menjadi hadiah kepada Allah semata-mata dan status sunat puasa berkenaan dikekalkan, iaitu tidak mengatasi status amalan dan perintah wajib yang lain. Dalam bahasa yang mudah, puasa enam tidak seyogiakan diuar-uarkan atau menjadi modal mengusik rakan-rakan.

...

...

...

...

...

...

...

No comments: