SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, September 14, 2012

SISTEM KERETA API METRO MUDAHKAN PERGERAKAN JEMAAH HAJI (SOPHISTICATED TRANSPORTATION IN MECCA)

Projek kereta api laju metro antara lokasi penting ibadah haji di Makkah yang dijangka turut menghubungkan kota Madinah bakal meningkatkan ciri keselesaan dan keselamatan jemaah haji dan umrah sebagai tetamu Allah di dua buah tanah suci. Sebelum ini jemaah haji diangkut dengan menggunakan perkhidmatan bas yang agak uzur, serta menggunakan pemandu dari negara-negara sekitar Arab Saudi seperti Mesir dan Syria. Kesesakan jalan raya tidak dapat dielakkan hingga perjalanan dari Mina ke Makkah yang hanya berjarak 7 kilometer boleh mengambil masa sembilan jam untuk tiba.
sumber ambilan foto: wartashubhi.blogspot.com

Tidak diketahui sama ada perkhidmatan metro berkenaan bakal menyebabkan terowong pejalan kaki dari Mina ke Makkah yang mengambil masa satu jam setengah perjalanan akan menjadi lengang. Namun, caj sebanyak USD27 untuk 4 hari dan USD67 untuk seminggu mungkin masih berat bagi jemaah India, Pakistan dan benua Afrika. Cuma, perkara yang pasti ialah perkhidmatan bas akan tinggal dalam lipatan sejarah.

Projek metro bernilai USD1.8 bilion atau kira-kira RM6 bilion itu menjadi kenyataan setelah pihak istana merestui usaha pembaharuan dua tanah haram (al-haramain) demi keselesaan dan keselamatan jemaah haji. Masjid'il-Haram dan Masjid Nabawi (Madinah) juga telah dibesarkan. Laluan sa'ei ditambah, manakala tempat melontar jamrah pula kini berjumlah lima tingkat dan berupa laluan sehala.

Penceramah kursus haji perlu melakukan penambahbaikan dalam skrip kursus bakal haji. Isu seperti bayaran baksis (tip) dan tempat berkumpul dari hotel ke Muzdalifah, Mina dan Arafah sudah tentu mengalami perubahan dengan maklumat yang kemas kini. Kebarangkalian untuk tersilap jalan seperti yang berlaku dalam perkhidmatan bas juga sangat kecil.

Jika perkhidmatan metro dari Madinah ke Makkah sudah bersedia, jemaah haji dan umrah tidak lagi perlu menempuh perjalanan dalam tempoh lapan jam menaiki bas yang agak berusia. Tambahan pula, kemudahan lebuh raya seperti kawasan rawat dan rehat begitu terhad. Kemudahan menunaikan hajat pula dimiliki oleh pemilik kedai makan dan izin mereka diperlukan.

Pergerakan di dalam gerabak kereta api juga tentu lebih selesa berbanding dengan di dalam perut bas yang sukar diramalkan dari segi kelajuan dan kestabilan. Kemudahan bilik air dan untuk warga emas dapat disediakan dengan lebih baik di dalam gerabak kereta api metro. Ruang tempat duduk dalam gerabak kereta api juga boleh dilaras dengan lebih mudah tanpa mengganggu penumpang yang lain.

Selain itu, perkhidmatan metro akan mengurangkan gangguan perjalanan akibat sekatan lalu lintas dan saman had laju. Hakikat bahawa jumlah warga asing yang melebihi warga tempatan mengakibatkan keperluan tahap kawalan dan pemeriksaan yang lebih ketat. Perjalanan biasa selama lapan jam mungkin bertambah antara satu hingga tiga jam lagi untuk urusan yang itu.

Pengalaman bas mengalami kerosakan juga sering mencemaskan jemaah haji dan umrah. Apatah lagi tiba minggu memulakan kerja haji apabila ribuan bas terkandas dalam kesesakan yang sangat luar biasa. Memang benar bahawa kesusahan yang dialami ialah ujian keikhlasan diri, tetapi nikmat keselesaan dan kesenangan juga ilah ujian yang tidak kurang hebatnya...  Wallahu a'lam.

No comments: