SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, September 28, 2012

SEJARAH BELANJAWAN NEGARA (GOVERNMENT REVENUE AND EXPENSES)

Pengenalan

Perkataan 'bajet' hanya diberi penarafan sebagai bahasa percakapan (bp) oleh Kamus Dewan Edisi IV (muka surat 110). Perkataan yang tepat ialah belanjawan (muka surat 153) , iaitu perhitungan banyaknya wang yang akan diterima (sebagai pendapatan) dan dibelanjakan; butiran ringkas anggaran pendapatan, dan perbelanjaan; atau peruntukan wang untuk sesuatu jangka waktu. Memandangkan buku teks ekonomi juga menggunakan perkataan belanjawan, diharapkan pihak kerajaan akan kembali menggunakannya supaya senarai kosa kata bahasa Melayu asli yang dialih kepada bahasa asing tidak semakin panjang.

Belanjawan negara ialah satu rancangan tentang anggaran hasil dan perbelanjaan kerajaan bagi tahun tertentu (Chang, L.M., 2011: 214). Bagi tujuan analisis ekonomi secara ilmiah, bahagian retorik politik dalam pembentangan sesuatu belanjawan perlu diasingkan. Ahli ekonomi mementingkan reka bentuk belanjawan yang seboleh mungkin memperuntukkan sumber yang terhad bagi kegunaan ekonomi yang terbaik, sedangkan ahli politik lebih mementingkan manfaat pengaruh dan percaturan 'tarik tali' (http://en.wikipedia.org/wiki/Government_budget).

Isu belanjawan yang menyokong pertumbuhan ekonomi yang mapan telah menarik perhatian para sarjana dan ahli politik, justeru negara-negara maju seperti Itali dan Sepanyol turut mengalami risiko muflis akibat peningkatan paras hutang negara ke tahap 55 peratus keluaran dalam negara kasar, manakala Greece terpaksa diselamatkan oleh Kesatuan Eropah (EU) usai berbelanja besar untuk penganjuran Sukan Olimpik musim panas edisi 2008. Allen Schick, felo dan profesor pelawat di Universiti Maryland, Amerika Syarikat (http://www.oecd.org/gov/budgetingandpublicexpenditures/43481125.pdf) menyarankan supaya inovasi dalam reka bentuk belanjawan, sejajar dengan perubahan persekitaran ekonomi mutakhir. Pendek kata, rejim belanjawan yang baharu harus dipertimbangkan dengan serius supaya krisis kewangan tidak akan menjejaskan kehidupan umat manusia yang saling bergantung dalam era globalisasi atau kampung sejagat ini.

Pembentangan Belanjawan di Malaysia

Baharu semalam, belanjawan 2013 dibentangkan sebagai usul perbahasan parlimen oleh Menteri Kewangan, Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak, yang juga Perdana Menteri Malaysia. Sebelum itu, belanjawan negara pernah dibentang oleh Tun Abdullah Badawi, Tun Dr. Mahathir, Dato' Seri Dr. Anwar Ibrahim, Tun Daim Zainuddin, Tengku Razaliegh Hamzah dan Tun Tan Swee Sin (mendiang). Sejak merdeka, semua belanjawan yang dibentangkan bersifat belanjawan kurangan (defisit), kecuali antara tempoh 1993 - 1997 yang dianggap sebagai zaman keemasan ekonomi Malaysia, dengan pencapaian kadar purata pertumbuhan tahunan sebanyak 8.75 peratus, serta guna tenaga penuh. Sebagai negara yang masih dalam proses mengukuhkan pasaran domestik, ekonomi Malaysia sangat kuat dipengaruhi oleh arah aliran ekonomi dunia, terutama di negara rakan dagang yang membentuk permintaan barang eksport Malaysia.

Pembentangan usul belanjawan oleh menteri kewangan lazimnya berakhir dengan ungkapan, 'Tuan Yang Dipertua, saya (menteri kewangan) mohon mengusulkan". Maknanya, butiran belanjawan masih belum bersifat muktamad, sebaliknya tertakluk kepada kelulusan sidang parlimen setelah sesi perbahasan parlimen selesai sepenuhnya. Belanjawan akan diisytiharkan sebagai dokumen undang-undang yang sah apabila undian sidang parlimen memberi kelulusan walaupun dengan majoriti mudah, iaitu perbezaan satu undi sahaja. 

Andai kata belanjawan tidak mendapat kelulusan sidang parlimen, maka semua proses kutipan hasil dan perbelanjaan awam akan tergantung, dan jemaah menteri pada prinsipnya perlu meletak jawatan. Maka, walaupun dalam sesi perbahasan, banyak sekali ahli parlimen yang menghilang diri, atau tidak nampak batang hidung, tetapi semasa sesi pengundian, mereka wajib hadir sebagai memberi restu. Kegagalan berbuat demikian mendedahkan negara terhadap pergolakan politik dan krisis pengurusan kewangan awam yang runcing.

Konsep Belanjawan Lebihan

Ketika ekonomi melambung, kerajaan mampu merancang belanjawan lebihan, iaitu jumlah hasil melebihi jumlah perbelanjaan. Lebihan hasil akan disimpan dalam akaun perbendaharaan untuk kegunaan masa hadapan. Belanjawan lebihan hanya dapat berlaku dengan syarat bahawa perbelanjaan kerajaan dirancang secara berhemah, tiada bocoran, mengutamakan keberkesanan kos, telus dan mengelakkan unsur manipulasi apabila harta berlegar dalam kalangan segelintir orang yang berpengaruh. Dasar fiskal dan dasar kewangan direka bentuk dengan cermat supaya pertumbuhan ekonomi yang bersekali dengan kawalan inflasi, bakal dinikmati menerusi agihan pendapatan yang setara, dasar guna tenaga yang berdaya saing dan imbangan pembayaran yang positif.

...

...

...

...

Konsep Belanjawan Kurangan
ambilan: myMetro  (http://202.186.153.15/belanjawan)
...

...

...

...

...

Perancangan Senario dan Belanjawan Negara

...
...

...

Kesimpulan dan Penutup

...

...

...

No comments: