SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, November 11, 2010

10 PERATUS CALON UPSR DAPAT SEMUA 'A' (FLYING COLOUR'S ACHIEVEMENT FOR YEAR SIX ELEMENTARY SCHOOLS)

Sejumlah 48,327 orang calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mencatat keputusan semua A dalam peperiksaan berkenaan. Sebanyak 486,321 orang calon menduduki UPSR di 8,192 pusat peperiksaan. Demikian pengumuman sulung KPPM, Datuk Abdul Ghafar Mahmud di Putrajaya. 
Sementara itu, di Ipoh, Sekolah Kebangsaan Seri Ampang (SKSA) mencatat peningkatan dengan 28 orang calon mendapat semua A, iaitu melebihi 20 peratus bilangan calonnya. Guru Besar, Raja Zainal Abidin memberitahu pencapaian itu melebihi sasaran 26 orang yang ditetapkan. Untuk perbandingan, pada tahun sebelumnya, hanya 22 orang calon memperoleh semua A.
Perkara yang lebih membanggakan SKSA ialah kelulusan 100 peratus bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Pemahaman buat julung-julung kalinya. Guru-guru Bahasa Melayu telah berjaya mengenal pasti kaedah yang tepat bagi memastikan bahawa semua murid tahun 6 dapat menguasai mata pelajaran berkenaan dengan baik. Penyelarasan program kecemerlangan UPSR juga mendapat kerjasama dan sokongan yang begitu baik.
Laporan media menyebut bahawa pencapaian pelajar tahun 6 tahun ini sebagai paling cemerlang dalam tempoh satu dekad. Tumpuan bukan semata-mata diberi kepada kumpulan murid yang memperoleh semua A, bahkan kepada kumpulan murid kurang beruntung dari segi akses pembelajaran atas pelbagai sebab. Perkara yang lebih kritikal ialah sama ada UPSR juga berjaya mengukur domain pembelajaran selain kognitif, iaitu afektif, psikomotor dan somatik.
Selepas ini cerita-cerita tentang persaingan merebut tempat ke sekolah berstatus elit seperti sekolah berprestasi tinggi, sekolah kelompok kecemerlangan (cluster), sekolah berasrama penuh, sekolah premier dan sekolah kawalan akan menjadi sensasi. Hakikatnya, semua sekolah bantuan penuh kerajaan, dan sekolah bantuan modal dibekalkan dengan guru terlatih berkelayakan akademik dan ikhtisas yang tinggi. Di bawah kepimpinan pengetua, guru, murid dan ibu bapa yang berpandangan jauh dan kreatif, sekolah yang mungkin tidak diberi perhatian bakal muncul sebagai sekolah yang menjadi sebutan kelak.
Walau apa-apa pun, tahniah kepada semua calon UPSR 2010, tidak kira A belaka, atau gred yang lain kerana sesungguhnya kalian telah membanggakan negara. Ucapkan terima kasih kepada guru-guru, ibu bapa, datuk nenek, kaum keluarga, jiran, handai taulan yang telah turut mendoakan kejayaan anda dalam meniti kehidupan hari muka yang penuh pancaroba. Bersyukurlah ke Hadrat Ilahi yang mengurniakan kesejahteraan kepada kita...

No comments: