SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, November 24, 2010

"TEMAN" YANG MASIH SEPI (ANOTHER WET MARKET HUB IN IPOH)

Walaupun setelah lebih setahun beroperasi, Terminal Makanan Nasional, atau ringkasnya Teman, belum lagi memiliki daya tarikan yang kuat bagi menggamit kedatangan orang ramai dalam jumlah yang besar. Walhal, dari segi kemudahan dan keselesaan boleh disifatkan sebagai berkelas dunia. Kawasan Teman luas bagaikan sebuah kampus universiti, dan dengan susun atur pasar pengkhususan yang terancang.
Teman dikelolakan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama), sebuah agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Asas Tani. Lokasi Teman ialah di zon perindustrian Gopeng, iaitu kira-kira lima minit pemanduan dari Simpang Pulai, atau dari arah pekan Gopeng. Dari kejauhan, pemandu kenderaan boleh melihat lokasi Teman yang dipaparkan pada tangki air besarnya.
Pintu masuk utama Teman umpama pondok tol percuma. Barangkali, pihak Teman menempatkan peranti digital di situ bagi merekodkan data kedatangan pengunjung dan pemantauan keselamatan. Pengunjung berkenderaan juga akan keluar menerusi laluan bertentangan di pintu berkenaan.
Laluan jalan antara pasar pengkhususan begitu luas. Tempat letak kenderaan juga sangat banyak. Siap dengan bulatan dan landskap yang menarik.
Rombongan budak sekolah boleh singgah membuat lawatan sambil belajar. Mereka boleh membuat kajian tentang faktor yang boleh menggamit kedatangan pengunjung ke sesuatu lokasi perniagaan. Ibu bapa juga boleh membawa anak-anak bagi mempelajari bahawa kejayaan sukar diraih dalam sekelip mata.
Pasar ikan menawarkan pelbagai jenis ikan dan keluaran sampingan berasaskan ikan yang lain. Menurut peniaga yang ditemui, Teman dirancangkan bagi mengganti fungsi pasar borong Menglembu, tetapi peniaga di sana enggan berpindah atas alasan lokasi yang jauh daripada tumpuan penduduk berkepadatan tinggi. Lot niaga yang diperuntukkan juga didapati belum beroperasi secara optimum.
Pengunjung yang ingin membasahkan tekak atau menikmati hidangan ringan atau berat boleh sahaja singgah di kafetaria yang bersih dan sistematik. Malah, kafetaria Teman juga boleh dikunjungi untuk sarapan pagi, makan tengah hari atau minum petang tanpa niat menjenguk pasar-pasar pengkususan. Pilihan menu yang disenaraikan pasti menepati selera dan poket para pengunjung.
Apabila tiba waktu solat fardu, pengunjung Islam boleh melangkah ke surau bersebelahan kafetaria. Ruang mengambil wuduk dan ruang solat yang selesa memberi ketenangan kepada pegawai Teman, peniaga dan pengunjung untuk menunaikan rukun Islam kedua itu. Tahniah kepada Teman yang peka terhadap urusan perniagaan yang mendambakan keberkatan...

No comments: