SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, November 3, 2010

ULANG KAJI NOVEL KOMSAS DI MA'AHAD IMAM SHAFIE (FINAL COUNT DOWN FOR SPM REVISION)

Ipoh, Rabu: 3.11.10 / 26 Zulkaedah 1431

Soalan cepu mas yang sering ditanya oleh murid:

1    Apakah agaknya soalan ramalan tahun in?

2    Berapa panjang harus saya tulis?

3    Bagaimana hendak meraih markah penuh?

Bagi guru, peranan mereka yang sebenar ialah memupuk pembelajaran selaras dengan falsafah pendidikan kebangsaan, serta selaras dengan sukatan pelajaran dan huraian sukatan yang dimuktamadkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia. Kemahiran asas bahasa ialah mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Item-item yang digubal sebagai soalan peperiksaan awam semuanya dijuruskan untuk mengukur kemahiran yang disenaraikan.

Maka, bukan soalan ramalan itu yang penting. Kalaupun calon dapat menebak soalan dengan tepat, mereka tidak semestinya dapat mempersembahkan jawapan yang terbaik selagi tidak selaras dengan kemahiran yang hendak diuji. Perancangan jawapan yang dipandu oleh kaedah penulisan jawapan yang betul sahajalah jaminan kejayaan memperoleh skor markah yang diharapkan.
Pertanyaan yang serupa ditimbulkan oleh sejumlah 21 orang murid Ma'ahad al-Imam asy-Syafiee, dekat Jelapang. Sekolah agama bantuan kerajaan (SABK) itu berjiran dengan Sekolah Yuk Choy Suwa dan SMK Jelapang Jaya, serta tiga minit berkenderaan ke SMK Dato' Ahmad Said, Manjoi. Status SABK bermakna sekolah berkenaan layak menerima guru lantikan kementerian pelajaran, serta bantuan modal yang lain.
Panjang pendek jawapan bergantung kepada kehendak tugasan. Kalau karangan respons terbuka menghendaki penulisan karangan melebihi 350 patah perkataan, patuhilah. Had jumlah perkataan dalam soalan rumusan (120 patah perkataan) juga mesti dipatuhi.

Bahagian soalan lain tidak menetapkan jumlah perkataan. Cuba perhatikan bahawa markah bagi soalan-soalan berkenaan juga tidak sebanyak markah karangan respons terbuka (100 markah) dan rumusan (30 markah). Paling tinggi ialah soalan kajian novel komsas yang memperuntukkan 7 + 8 markah, manakala soalan pemahaman antara 2 dengan 4 markah dan soalan tatabahasa antara 1 dengan 6 markah.
 Bagi soalan-soalan yang tidak menetapkan had atau jumlah perkataan, maka pertimbangan paling utama ialah ketepatan isi jawapan (dan huraiannya, jika dikehendaki) berdasarkan tugasan dalam ayat soalan. Dalam kata lain, proses pertama perancangan jawapan ialah mengenal pasti kehendak tugasan soalan. Carilah kata kunci, atau kata tugas yang menjadi pemberat dalam ayat soalan.

No comments: