SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, November 18, 2010

HARI AKHIR SEKOLAH YANG SIBUK (A RUSHING DAY)

Tidak menang tangan. Ungkapan itu barangkali paling tepat bagi menggambarkan betapa sibuknya dua hari terakhir persekolahan bagi para guru. Semua dokumen mesti diserahkan dan ditandatangani akuan penerimaannya supaya boleh menjadi rujukan kemudian hari.

Sebelum ini, dalam tempoh sebulan yang lalu, guru kelas sibuk melayan pelajar menyedia, menyemak, mengesah dan menandatangani pelbagai dokumen bagaikan selebriti yang dikejar-kejar peminat bagi mendapatkan tandatangan. Namun, kali ini giliran guru kelas, khususnya guru kelas tingkatan 5 dan 6 Atas pula mendapatkan tandatangan 'autograf' daripada pihak pentadbiran kurikulum dan kokurikulum, guru kanan, bendahari PIBG, guru data, guru-guru tugas khas berkaitan dengan sijil berhenti, surat akuan dan lain-lain. Guru kelas juga harus merumuskan semua data dalam buku daftar kehadiran pelajar, di samping melengkapkan penyata kutipan yuran Suwa dan derma PIBG.

Ketua panitia pula disibukkan dengan kemas kini fail dan perancangan takwim tahun 2011. Segala maklumat tentang minit mesyuarat, pesanan pembelian, cadangan agihan kelas, pencapaian mata pelajaran, program kecemerlangan dan segala macam analisis semuanya perlu dilengkapkan. Panitia besar seperti bahasa, sejarah dan matematik tentulah lebih tebal failnya.

Setelah selesai semuanya, guru harus melakukan house keeping hujung tahun, iaitu mengemas segala item di meja masing-masing. Barangan peribadi harus dibawa pulang ke rumah, justeru cuti panjang memberi kesempatan kepada pihak sekolah untuk menaik taraf kemudahan bilik guru. Debu dan habuk yang tersembunyi juga dapat dibersihkan sepenuhnya.

Bagaikan mimpi bahawa sesi persekolahan 2010 telah berakhir. Seakan-akan baru semalam mesyuarat pertama guru diadakan bagi mengisi aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kini, lembaran baru tahun 2011 bakal menjelma...

SELAMAT BERCUTI, SELAMAT BERTUGAS UNTUK PEPERIKSAAN, 
SELAMAT PENGANTIN BARU KEPADA YANG BERKENAAN...

bersambung...

No comments: