SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 7, 2010

APABILA GURU DICINTAI MURID (LOVE AFFAIRS IN SCHOOL)

Cikgu Nasir, lulusan maktab perguruan, hanya memiliki motosikal kapcai. Cikgu Nasir membalas cinta anak muridnya, Rosa (nama ringkas), tetapi menerima tentangan keluarga si gadis. Bapa si Rosa nampaknya berpandangan jauh apabila mengatakan tugas murid ialah belajar, manakala tugas guru ialah memupuk pembelajaran demi masa depan murid, bukannya saling menaruh perasaan.

Akhirnya Cikgu Nasir membawa diri dengan menitipkan seuntai sajak berjudul "Aku Bukan Andalusia" (andalusia = anak dara lanjut usia) untuk si jantung hatinya, Rosa. Cikgu Nasir kemudiannya bernikah dengan gadis pilihan keluarga, menyambung pengajian ke menara gading dan akhirnya dilantik sebagai pengetua. Rosa pula berjaya menggenggam ijazah undang-undang, serta bergelar peguam syarie.

Sebiji macam skrip Kuch Kuch Hota Hai, Cikgu Nasir menduda setelah kematian isteri, serta mempunyai seorang anak perawan yang cukup memahami keperluan ayahnya. Rosa pula masih gagal menemui cinta baharu. Ayah Rosa juga telah kembali ke rahmatullah.
Binaan di puncak Jabal Rahmah, dikatakan tempat pertemuan Adam dan Hawa
menjadi tumpuan. Tangga laluan utama berada di sebelah sana. Jabal Rahmah terletak di Arafah.

Secara kebetulan, ketika menunaikan umrah, Rosa bertemu semula dengan cinta lamanya apabila berselisih di anak tangga Jabal Rahmah, iaitu tempat pertemuan Adam dan Hawa. Doa Rosa di sana termakbul dan ikatan cinta berputik kembali walaupun usia masing-masing sudah lanjut. Sesudah kembali ke tanah air, ikatan sah dimeterai dengan segera, tanpa sebarang aral.

Kisah cinta antara guru dengan murid di atas digarap dalam naskhah Erma Fatima menerusi slot cerekarama TV3, Aku Bukan Andalusia, malam semalam (6.11.10). Watak Cikgu Nasir dibawa dengan cukup berkesan oleh Rashidi Ishak (ketika muda) dan oleh Dato' Rahim Razali (ketika berusia). Sebagai wahana cerminan sosial, penceritaan dalam drama sedikit sebanyak pasti pernah berlaku dalam masyarakat.

Bukankah angkasawan negara, Dato' Dr Sheikh Muzaffar bertemu jodoh dengan pelajar perubatan beliau di UKM, iaitu Dr Harlina yang kini merancang untuk menjadi pakar bius? Dr Sheikh mahukan 10 orang anak kalau boleh. Di peringkat universiti, pensyarah bertemu jodoh dengan pelajar tidak menjadi isu, justeru mahasiswi memang telah mencapai usia perkahwinan dan telah cukup matang untuk membuat keputusan.

Di sekolah, kes percintaan guru dengan murid boleh disifatkan sebagai terpencil, mungkin satu dalam 10,000, itu pun bukanlah secara jelas hingga menjadi buah mulut dan gosip. Guru terikat dengan etika dan ikrar keguruan supaya melaksanakan tugas dengan ikhlas, jujur dan sabar tanpa mengharapkan balasan yang di luar syarat perjawatan. Dalam mengendalikan aktiviti bilik darjah, guru mesti mengaplikasikan prinsip aksesibiliti, ekuiti dan pendidikan bermutu untuk semua.

Cinta mungkin tumbuh secara tiba-tiba apabila panahannya menepati sasaran, bak fantasi cupid & culprit. Jika akhirnya jodoh termeterai setelah si murid tamat persekolahan, orang hanya akan mengangkat kening tanda kaget. Namun, jika hubungan berlaku di sekolah, fitnah akan tersebar...

No comments: