SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, November 27, 2010

JAKEL WUJUDKAN 15 TAUKE KAIN BUMIPUTERA (PENETRATION OF FABRIC ENTREPRENEURSHIP)

Kemunculan usahawan baharu dalam industri fabrik masih berterusan walaupun terdapat persaingan yang begitu sengit. Kos penubuhan (overhead), kos operasi harian dan kos promosi yang begitu tinggi menghendaki pemimpin pengurusan yang cekap dan berminda strategik. Bukan mudah untuk membina tapak dalam kancah industri yang sudah didominasi oleh beberapa buah firma besar yang sudah menikmati ekonomi bidangan, serta untuk merebut pasaran yang tidak sebesar mana.
Kumpulan Jakel yang bermula dari Johor ialah contoh kegigihan usahawan bumiputera yang berani menceburi bidang perniagaan kain yang penuh risiko. Jakel mengambil sempena nama pengasasnya, Mohamed Jakel. Kini, kumpulan Jakel memiliki empat buah gedung fabrik, iaitu di Johor Bahru, Segamat, Kuala Lumpur, dan terbaharu di Shah Alam.
Wisma Jakel Shah Alam yang terletak di seksyen 7 ialah gedung niaga terbesar kumpulan Jakel. Nampaknya, kumpulan Jakel telah membuat pelaburan besar bagi memberi sentuhan terbaik dari segi reka bentuk ruang dan keselesaan pengunjung. Pekerja-pekerja juga kelihatan terlatih dalam melayani pelanggan.
Akses kepada lokasi niaga ialah salah satu faktor kritikal dalam keputusan perniagaan. Wisma Jakel Shah dibina berhadapan dengan salah satu pintu masuk utama kampus induk Universiti Teknologi Mara (UiTM). Maka, lokasi sedemikian memberi iklan dan promosi percuma yang amat tinggi nilainya dalam pemasaran Jakel.
Selain gedung milik sendiri, kumpulan Jakel berjaya melaksanakan sistem francais kepada sejumlah 15 orang usahawan bumiputera yang lain di seluruh negara. Ternyata kumpulan Jakel dapat melihat segmen pasaran yang boleh dijadikan lubuk niaga, iaitu memenuhi cita rasa masyarakat Melayu sendiri, sambil cuba menarik perhatian masyarakat berbilang-bilang kaum di Malaysia. Mungkin pada masa hadapan, Jakel mampu meneroka pasaran antarabangsa.

Mohamed Faros, putera sulung Mohamaed Jakel diberi tanggungjawab mengembangkan perniagaan kumpulan di Shah Alam. Ketika ditemui, beliau memberitahu bahawa Jakel akan sentiasa berusaha menepati cita rasa pelanggan dan akan terus mengukuhkan jenama Jakel dalam pasaran domestik. Faros tidak hanya duduk di kerusi empuk pejabat beliau, sebaliknya dilihat sibuk meninjau perjalanan urus niaga di seluruh kawasan gedung, sambil menyapa pelanggan dan memberi arahan khusus kepada pekerja.

No comments: