SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, November 13, 2010

MERANCANG PENULISAN KARANGAN (TO COMPOSE AND TO WRITE)

Acapkali juga setelah sesuatu keputusan peperiksaan diumumkan, terdengar cakap-cakap bahawa gred yang diperoleh oleh seseorang (bekas) calon sebagai tidak setimpal. Kebiasaannya, hal demikian berlaku dalam kertas yang berteraskan penulisan, contohnya bahasa, ekonomi, fizik, kimia atau sejarah. Antara rungutan yang biasa didengari termasuklah:

1   Saya dah tulis panjang lebar, mengapa markah masih ciput?

2   Pemeriksa terlalu kedekut agaknya!

3   Idea saya kira okeylah, camna boleh jadi gini ha?

Persepsi di atas bukanlah luar biasa. Dalam bidang pengukuran dan penilaian pendidikan, isu-isu sedemikian memang diberi perhatian. Kebolehpercayaan dan kesahan item soalan, serta keakuran dalam pemeriksaan sangat dititikberatkan, serta diselia dengan ketat sehingga nilai ralat pemeriksaan tidak melebihi satu peratus.

Dalam peperiksaan UPSR baru-baru ini, walaupun pencapaian 10 peratus calon semua A mencatat sejarah, kertas Bahasa Melayu Penulisan menunjukkan penurunan melebihi 5 peratus. Banyak calon yang ditemui memberi ulasan yang mirip ketiga-tiga penyataan di atas. Benarkah begitu?

Namun, guru bahasa yang ditemui berpendapat kemungkinan besar calon melakukan khilaf dalam mengenal pasti tugasan soalan, iaitu perkara paling penting sebelum merancang penulisan karangan. Calon mungkin terkeliru antara "ulasan tentang buku yang dibaca" dengan "ulasan tentang kandungan buku yang dibaca". Bertitik tolak dari situ, isi jawapan tahap cemerlang, baik dan sederhana jelas berbeza.

Sebenarnya, tidak kira apa-apa juga kertas peperiksaan yang membabitkan penulisan, calon wajib mengenal pasti tugasan soalan dengan tepat, tanpa gagal. Memandangkan sebahagian kertas peperiksaan daripada UPSR, PMR, SPM, STPM, matrikulasi, diploma, ijazah asas, sarjana, doktor falsafah, peperiksaan ikhtisas, dan ujian aptitud kerja membabitkan penulisan, perkara yang serupa akan dihadapi berulang-ulang. Penggubal item soalan memang telah membuat pertimbangan yang cukup teliti justeru tujuan asas sesuatu peperiksaan ialah untuk membezakan (mendiskriminasikan) antara calon cemerlang, baik, sederhana dengan yang lemah...

No comments: