SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 12, 2010

MAHER TANGKIS KLON KILAS TANGKIS? (A NEW BADMINTON GROUP IN IPOH)

Sistem kiraan 15 mata dan tukar servis masih digunakan dalam permainan badminton. Alasan mereka yang berbuat demikian ialah pemain seharusnya mendapat mata secara tulen, iaitu dengan memegang servis. Barulah ada rasa teruja (thrill), kata mereka.
Dalam acara sukan prestasi tinggi, usia 27 tahun ke atas dianggap memasuki kategori senior atau veteran. Dalam permainan badminton, kumpulan berkenaan lebih cenderung bermain secara beregu (double) supaya tidak perlu berkejar sekeliling gelanggang seorang diri. Demikian juga yang dipraktikkan oleh sebuah kelab badminton yang baru ditubuhkan, iaitu Maher Tangkis.
Anggota tetap Kelab Maher Tangkis ialah guru lelaki SMK Raja Perempuan Ipoh (RPS), diketuai oleh Cikgu  Noorhazainol Derahin, serta dikuatkan oleh Cikgu Shahrizan Abdul Wahab, Cikgu Ridzuan dan Cikgu Khusairi. Di samping itu, terdapat beberapa orang pemain jemputan daripada sekolah-sekolah lain dan jiran-jiran anggota kelab. Sesi permainan mingguan ialah pada setiap hari Selasa dan Khamis, iaitu sejurus selepas waktu solat Asar dan sebelum solat Maghrib.
Gelanggang permainan kelab ialah Dewan Bankuasi Carsem di Kampung Sungai Rapat, dekat Medan Gopeng, Ipoh. Jika gelanggang tenis direka bentuk dengan pelbagai jenis permukaan, nampaknya di dewan berkenaan ialah permukaan simen. Sebagai perbandingan, permukaan gelanggang badminton di sekolah teknik Brash ialah parket, manakala di kompleks sukan MBI ialah getah sintetik.
Dewan Bankuasi Carsem merupakan hadiah pihak pengurusan Carsem, sebuah firma elektronik kepada penduduk Sungai Rapat atas kesudian menerima kehadiran premis kilang Carsem di situ. Sementara itu, ketika diajukan soalan tentang pemilihan nama kelab, Cikgu Hazainol mengatakan Maher Tangkis ialah nama sementara kerana semua anggota kelab menggemari jalur muzik yang dibawa oleh Maher Zain. Mereka bukanklah klon Kilas Tangkis, iaitu sebuah lagi kelab badminton yang berpangkalan di SMK St Michael, Ipoh...

No comments: