SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 14, 2010

ASRAMA PENUH UNTUK MURID MISKIN ("ELITE SCHOOLS" INTAKE POLICY REVISED)

Hakikatnya ibu bapa dan masyarakat memiliki persepsi tersendiri terhadap kategori sekolah yang mereka anggap sekolah cemerlang, sekolah sederhana dan sekolah prestasi rendah. Dalam penyelidikan pendidikan, klasifikasi sekolah dibahaskan dengan mendalam untuk kursus keberkesanan sekolah. Ada kategori sekolah cemerlang, merangkak dan tenggelam.

Sekolah berasrama penuh (SBP) kelolaan Kementerian Pelajaran dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) kelolaan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi menduduki senarai teratas pilihan ibu bapa. Mutakhir ini, sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA), sekolah berasrama penuh integrasi (SBPI), sekolah kelompok kecemerlangan (cluster) dan sekolah berprestasi tinggi (SBT) turut menjadi rebutan. Sekolah-sekolah berkenaan dipercayai memiliki kelebihan yang tertentu, termasuk bidang tujahan (niche area).

Memang benar bahawa kemudahan dan mutu pendidikan yang ditawarkan oleh sekolah harian yang lain adalah setara, tetapi ibu bapa tetap berebut-rebut mahukan tempat untuk anak-anak mereka di SBP, MRSM, SMKA, SBPI, kluster, atau sekurang-kurangnya dalam kelas rancangan khas (RK) di sekolah terpilih. Maka, apabila Kementerian Pelajaran mengumumkan untuk mengutamakan murid luar bandar atau murid daripada keluarga berpendapatan rendah untuk kemasukan tahun 2011, banyak ibu bapa murid cemerlang berasa bahawa impian mereka sudah berakhir. 

bersambung...

No comments: