SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, November 11, 2010

KSSR PERKENAL DUNIA S & T (NETWORKING LITERACY FOR YEAR ONE ELEMENTARY CURRICULUM)

Transformasi pendidikan sekolah rendah akan lebih rancak apabila Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) mulai dilaksanakan terhadap murid tahun satu kohort 2011. Mata pelajaran Dunia Sains dan Teknologi (DST) akan menggantikan mata pelajaran Sains supaya kemahiran aplikasi teknologi maklumat didedahkan lebih awal. Kemahiran teknologi maklumat secara hands-on itu tidak akan dijuruskan kepada peperiksaan, sebaliknya murid dibimbing supaya berkeupayaan menggunakan proses inkuiri dan penemuan bagi memperoleh bahan maklumat mata pelajaran lain di bawah konsep merentas kurikulum.

Selain itu, murid tahun satu turut mempelajari sains hayat dan sains fizikal. Murid bakal didedahkan dengan pembelajaran kehidupan manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, reka cipta dan sains bahan secara lestari. Penilaian pencapaian ditentukan menerusi pemerhatian, kerja bertulis dan projek berasaskan sekolah.

KSSR ialah hasil penambahbaikan dan semakan terhadap kurikulum bersepadu sekolah rendah (KBSR) yang telah berjalan hampir tiga dekad. Sudah tiba masanya, sistem pembelajaran di sekolah rendah dijenamakan semula sejajar dengan perubahan persekitaran pendidikan dan keperluan penjanaan modal insan minda kelas pertama dalam mendepani cabaran era pascaglobalisasi kelak. Nilai tambah yang ditawarkan dalam KSSR sudah pasti bakal dilanjutkan pula untuk kurikulum standard sekolah menengah supaya berlaku satu kesinambungan dalam sistem pendidikan sama ada inklusif (tanpa pengecualian) atau eksklusif (pendidikan khas).

Pembelajaran DST dalam bahasa Melayu sepenuhnya bakal menghidupkan semula penggunaan daftar istilah sains dan teknologi selenggaraan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang telah dilupai buat seketika ketika era PPSMI. Budak sekolah sekarang tidak biasa dengan perkataan "raksa", sebaliknya lebih mengenali mercury. Begitu juga dengan istilah pengkerbedaan (pembezaan) yang sudah ditukar dengan differentiation.

Banyak penyelidikan mendapati bahawa sains dan matematik lebih mudah dipelajari dalam bahasa kebangsaan sesebuah negara. Wales dan Scotland yang bergabung dengan England dalam Great Britain juga tidak rela bahasa Welsh dan Scottish menerima nasib yang sama dengan bahasa Sanskrit atau bahasa Jawa klasik. Sebab itulah mereka menggunakan bahasa tempatan dan bukannya bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama persekolahan di sana.

Kaedah inkuiri dan projek bertulis pula akan membiasakan murid tahun satu sekolah rendah berjinak-jinak dengan proses pemerolehan ilmu pengetahuan menerusi dapatan dan penemuan penyelidikan. Minda kreatif dan reka cipta memang wajar dipupuk sejak usia awal kanak-kanak lagi. DST ialah antara landasan terbaik ke arah itu...

No comments: