SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, November 20, 2010

JAMUAN PERPISAHAN KADET BOMBA TINGKATAN 6 (FAREWELL FOR SENIORS)

Ipoh, Selasa: 16.11.10 / 9 Zulhijjah 1431

Dengan kekuatan seramai 48 orang anggota, pasukan kadet bomba prauniversiti tingkatan 6 SMK St Michael, Ipoh (SMI) boleh dianggap sebagai sebuah organisasi yang berjaya menepati hasrat menggilap kepimpinan, mempromosikan kebajikan dan menyumbang perkhidmatan sebagaimana tujuan kegiatan kokurikulum prauniversiti. Segala projek yang dirancangkan telah berjaya dilaksanakan walaupun diakui belumlah sempurna. Pengalaman pembelajaran yang diperoleh menjadi bekal yang berguna buat hari muka.
Bagi menghargai sokongan semua jawatankuasa dan anggota pasukan, satu jamuan akhir tahun telah diadakan bagi meraikan anggota daripada tingkatan 6 Atas yang bakal menduduki peperiksaan STPM mulai 23 November ini. Pengendalian pasukan telah diserahkan sepenuhnya kepada jawatankuasa dan anggota 6 Rendah pada minggu ketiga mereka berdaftar dalam pasukan. Hubungan antara kedua-dua kumpulan diteruskan walaupun anggota 6 Atas telah dilepaskan daripada menghadiri semua kegiatan mingguan kerana diberi peluang menumpukan sepenuh perhatian terhadap persediaan peperiksaan.
Jamuan dilangsungkan di bilik pendidikan seni, bersebelahan bilik guru. Turut hadir ialah guru penasihat pasukan. Menu utama jamuan ialah nasi ayam Ipoh yang ditempah khas daripada medan selera SMI.

Memandangkan bahawa ada tahun 2011, pihak sekolah menetapkan untuk lebih fokus terhadap bidang kokurikulum tujahan (niche area), atau kebitaraan, pasukan kadet bomba menengah rendah dan menengah atas dibubarkan. Maka, tinggallah pasukan kadet bomba prauniversiti yang boleh diharapkan menjadi barisan hadapan dalam menyemarakkan kepedulian tentang keselamatan kebakaran dalam kalangan pelajar. Maknanya kehadiran pasukan kadet bomba tingkatan 6 akan lebih menonjol.

Isu pendaftaran pasukan kadet bomba tingkatan 6 dengan Jabatan Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Malaysia masih belum dimuktamadkan. Jika syarat dalam garis panduan penubuhan pasukan kadet bomba sekolah masih dikekalkan, kemungkinan pasukan kadet bomba prauniversiti tingkatan enam terpaksa merelakan pertukaran nama kepada Kelab Pencegah Kebakaran. Moga masih ada cahaya di hujung terowong... 

No comments: