SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, November 22, 2010

PENGURUSAN ANUGERAH CEMERLANG HUJUNG TAHUN (REWARDING ACHIEVEMENT AT REAL TIME)

Kebanyakan sekolah merancang hari anugerah cemerlang, atau hari ucapan dan penyampaian hadiah pada pertengahan tahun berikutnya. Sekolah menengah harus berbuat demikian memandangkan keputusan PMR diumumkan pada bulan Disember, manakala SPM dan STPM pada bulan Mac. Maka, penerima hadiah kecemerlangan hanya dapat dipilih setelah keputusan peperiksaan awam diumumkan.
Keadaan di sekolah rendah pula berlainan. Hanya pelajar tahun enam terlibat dengan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Keputusannya pula diumumkan seawal minggu kedua November, iaitu sebelum cuti akhir tahun.
Sekolah Kebangsaan Seri Ampang, Ipoh (SKSA) ialah antara sekolah yang berjaya merancang dan melaksanakan majlis hari anugerah kecemerlangan dalam tahun semasa. Dalam tempoh seminggu, segala persiapan akhir berjaya disempurnakan setelah segala urusan penting dapat diselesaikan lebih awal.
Perasmian majlis dilakukan oleh wakil pengurus besar Yayasan Perak yang telah berucap hampir sejam lamanya. Selain itu, pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri Cawangan Perak (LHDN) bermurah hati menghadiahi lapan unit komputer kepada SKSA. Acara simbolik penyerahan dilakukan oleh pengurus LHDN, yang juga ibu kepada salah seorang murid SKSA.
Graduan cilik prasekolah ialah antara murid yang diraikan. Setiap seorang menerima sijil dan hadiah iringan menandakan sempurna sudah mereka mengikuti kurikulum prasekolah kebangsaan yang digubal oleh pusat perkembangan kurikulum, kementerian pelajaran. Pendedahan persekitaran sekolah seawal usia lima tahun menjadikan mereka lebih bersedia mengikuti sesi persekolahan rendah tanpa rasa kekok...

No comments: