SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, November 16, 2010

HARI TAKLIMAT CALON SPM, STPM (EXAM BRIEFING AT ST MICHAEL'S)

Ipoh, Selasa: 16.11.10 / 9 Zulhijjah 1431

Debaran peperiksaan makin memuncak dalam kalangan kira-kira 170 orang calon STPM dan lebih 300 orang calon SPM di SMK ST Michael, Ipoh (SMI). Persediaan rapi sudah dilakukan sebaik mungkin. Kini, masing-masing hanya membilang hari memasuki bilik atau dewan peperiksaan.
Bagi meredakan debaran calon, dan bagi memantapkan keyakinan mereka, maka semua calon dikumpul serentak untuk taklimat akhir dan proses susun atur kerusi meja. Calon STPM berada di dewan besar SMI mulai pukul 8 pagi, manakala calon SPM mulai 9.30 pagi. Setelah selesai taklimat, semua calon beredar ke bilik atau dewan peperiksaan masing-masing.
Ucapan pembukaan disampaikan oleh pengetua. Beliau menyatakan penghargaan pihak sekolah kepada bakal-bakal calon yang telah menunjukkan kesungguhan dan komitmen dalam proses pembelajaran di SMI. Harapan untuk berjaya dikongsi oleh semua pihak.
Selain itu, taklimat tentang borang permohonan universiti secara dalam talian turut disampaikan oleh kaunselor, Encik Ravindran. Majalah Reader's Digest edisi terkini yang mengandungi maklumat pengajian tinggi tempatan dan antarabangsa diedarkan secara percuma untuk semua pelajar. Harga rak edisi berkenaan ialah RM15.
Encik Loo Leong Hoo, guru akademik tingkatan 6 gred DG 52 dan mantan Penolong Kanan Kokurikulum SMI) kemudian menerangkan tentang slip peperiksaan dan susunan kersusi meja calon. Beliau sempat menyelitkan nasihat ringkas tentang strategi bertenang di dewan peperiksaan. Pelajar dilihat khusyuk mendengar celoteh Encik Loo.
Sebelum beredar, semua calon STPM dihadiahi alat tulis peperiksaan yang disampaikan oleh guru kelas masing-masing. Kesempatan itu juga digunakan oleh guru tingkatan untuk mengucapkan selamat maju jaya. Pelajar pula melafazkan penghargaan dan terima kasih walaupun sesetengah mereka tidak dapat melafazkannya secara lisan, mungkin kerana "sebak".
 
Usai taklimat calon STPM, giliran budak tingkatan 5 pula memasuki dewan. Bilangan mereka dua kali ganda daripada pelajar tingkatan 6 Atas. Maka, terpaksalah mereka bersimpuh di atas lantai dewan sahaja sepanjang tempoh taklimat.
Kelihatan sama dalam sesi taklimat SPM ialah Puan Hamesah, moderator tingkatan 5, Cik Noraisyah dan Cikgu Zulkefli. Seterusnya Setiausaha Peperiksaan SPM sekolah, Cik Foong turut menyampaikan penerangan tentang tatacara peperiksaan. Majlis berakhir sejam kemudian.

No comments: