SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, November 22, 2010

PENDIDIKAN MUZIK DI SEKOLAH (BUSKING AT ST MICHAEL'S)

Muzik ialah gubahan bunyi  (atau bunyi-bunyian) yang menghasilkan bentuk dan irama yang indah dan menyenangkan (Kamus Dewan edisi keempat, 2005:1062). Naluri manusia pula mencintai kehalusan dan keindahan. Maka, muzik menjadi sebati dan serasi dengan jiwa manusia yang normal.
gambar hiasan

Penggiat muzik pula menganggap bahawa muzik ialah bahasa paling universal yang dapat menyatukan manusia, tanpa perlu alih bahasa atau terjemahan. Bagi mereka, muzik ialah manifestasi irama alam yang cukup harmonis. Bunyi cengkerik yang memecah kesunyian malam, kicauan burung yang menemani bening pagi, deruan ombak yang menghempas pantai, tiupan bayu yang membelai dan kocakan air di kali semuanya digarap sebagai ilham oleh insan-insan yang peka dengan variasi persekitaran.

Tanggapan terhadap muzik mungkin berbeza-beza, bergantung kepada bagaimana dan siapa yang melihatnya. Ada yang melayani muzik untuk sekadar suka-suka, ada yang menekuni muzik secara serius di bilik kuliah dan makmal, dan ada juga yang menjadikan muzik sebagai mata pencarian hidup. Pendek kata, muzik mungkin digemari, dan muzik juga mungkin dibenci.

Kepada puak tertentu, muzik ialah punca segala kebejatan akhlak dan keruntuhan moral. Mereka berhujah tentang muda-mudi yang terkinja-kinja di ruang disko dan kelab malam, melayan muzik yang menjurus kepada maksiat dan pergaulan bebas. Muzik juga memekakkan telinga dek tahap desibel bunyi yang ekstrem.

Perbahasan tentang muzik yang terhasil daripada alat bertali seperti gitar dan piano, serta alat tiupan seperti seruling dan tenosaksafon mendapat tempat dalam kuliah-kuliah pesantren dan dakwah. Tindakan kiyai wali songo di Jawa yang menggunakan muzik gamelan sebagai uslub dakwah dipandang sebagai kaedah sementara. Kita serahkan kepada yang ahli untuk menjelaskan perkara berkenaan.

Di sekolah, muzik dimanipulasikan sebagai satu bentuk pendidikan formal yang disampaikan kepada murid berdasarkan kurikulum dan sukatan pelajaran yang telah direka bentuk dengan teliti. Murid diperkenalkan dengan asas-asas muzik do re mi fa so la ti do dan nota-nota "taugeh" krocet dan lain-lain. Muzik juga diintegrasikan dalam pembelajaran bahasa, dan alat bantu audio-video mata pelajaran yang lain.
Sekolah-sekolah tertentu pula menubuhkan pasukan pancaragam yang dilatih bagi mengisi persembahan dalam majlis-majlis rasmi, selain menyertai pertandingan pelbagai peringkat. Di samping rentak ketenteraan dan patriotik, pasukan pancaragam juga memainkan lagu-lagu berirama popular dan rancak. Di SMK St Michael, Ipoh (SMI), perhimpunan mingguan dilengkapkan dengan iringan muzik pancaragam untuk nyanyian lagu Negaraku, lagu negeri Perak dan lagu sekolah.

No comments: