SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, November 27, 2010

UJIAN KEMASUKAN SEKOLAH BERASRAMA PENUH (FULLY RESIDENTIAL SCHOOL'S ADMISSION TEST)

Keprihatinan ibu bapa terhadap pendidikan berkualiti menyebabkan mereka berebut-rebut hendak memilih sekolah-sekolah yang difikirkan terbaik. Selain penarafan rasmi, ibu bapa juga memiliki persepsi tersendiri tentang sekolah pilihan masing-masing. Antara sekolah yang menjadi tumpuan ialah sekolah berasrama penuh (SBP), khususnya yang ternama.
Saban tahun, fenomena yang sama berulang, iaitu permintaan jauh mengatasi penawaran. Misalnya pada tahun ini sahaja, daripada lebih 48,000 orang calon UPSR yang memperoleh semua A, hanya 7,000 orang yang akan berpeluang dipilih masuk ke SBP. Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) juga menawarkan bilangan kemasukan yang lebih kurang sama. Selain itu, terdapat sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA), SBP negeri, SBP kawalan dan SBP yayasan tertentu.
Sejak tiga tahun ini, SBP mengadakan ujian kemasukan untuk calon yang membuat pilihan pertama kepada SBP berkenaan di bawah kuota sekolah, atau disebut kuota pengetua. Senarai calon dicadangkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Di Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh (STAR), kira-kira 70 orang calon hadir menduduki ujian kemasukan itu.
Selain ujian kecerdasan secara bertulis (versi bahasa Melayu dan bahasa Inggeris), calon dikehendaki menjalani ujian kegergasan fizikal. Antaranya ialah pecutan 30 meter, lonjakan, ukuran lunjuran, ketahanan dan refleksi. Sesi ujian yang bermula pada pukul 9 pagi hanya berakhir empat jam kemudian.
Sebelum itu, dalam sesi taklimat, Dr Mior Hamdan, Penolong Kanan STAR menenangkan ibu bapa bahawa semua calon yang hadir memiliki peluang yang setara untuk memasuki SBP walaupun hanya kira-kira 25 peratus yang akan dipilih atas kuota STAR. Calon-calon lain akan dipilih terus oleh pihak kementerian. Proses ujian telah berjalan lancar, serta mendapat kerjasama seperti yang diharapkan.

No comments: