SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, November 4, 2010

PROJEK MEGA GENERASI AL-QUR’AN (GENERATIONS THAT WE DREAM)

Percubaan kuasa Barat mengekalkan hegemoni politik, ekonomi, sosial, teknologi dan acuan intelektual (PESTA) di persada dunia akan berterusan. Mereka tidak akan pernah berhenti menjadikan masyarakat dunia ketiga, khususnya blok timur sebagai mangsa. Segala cara menerusi 3Fs (food, fashion, fun) dan 3Ss (sex, sport, story) dihembuskan sebagai racun berbisa yang tidak kelihatan agar generasi timur tetap leka mengejar impian yang mereka pakejkan.

Dalam bidang ekonomi sebagai contoh, Amerika Syarikat sering mengharu-birukan ekonomi negara lain dengan kuasa dollar dan stok penimbalnya. Negara Uncle Sam itu membeli sebanyak mungkin komoditi strategik seperti bijih timah, getah dan petrol untuk disimpan, kemudian dilepaskan bagi menjatuhkan harga komoditi berkenaan supaya negara-negara pengeluar dapat dipermain-mainkan dan akhirnya tunduk kepada telunjuk pemimpin-pemimpin koboi yang menghuni rumah putih di Washington DC. Industri bijih timah dan getah asli negara kita masih belum bangkit daripada manipulasi Amerika itu.


Bukan menjadi rahsia bahawa blok Barat yang dikepalai Amerika Syarikat menguasai Pertubuhan Bangsa Bersatu, khususnya majlis keselamatan yang hanya dijadikan alat oleh pemegang kuasa veto (Amerika Syarikat, Britain, China, Peranchis dan Russia) untuk membatalkan apa-apa jua keputusan perhimpunan agung (Unga). Hanya China dan Russia (sebahagian wilayah Russia terletak dalam benua Asia) mungkin bersimpati terhadap nasib masyarakat dunia ketiga. Tiga negara lain boleh disifatkan sebagai sekutu yang sering sahaja bersekongkol bagi membuli negara dunia ketiga, sambil membela negara haram Yahudi berhabis-habisan.


Kita tidak bermaksud untuk beremosi sebagai menutup kelemahan-kelemahan yang melingkari persekitaran kita. Bahkan kita bukan hendak bergembira untuk membayangkan keruntuhan blok ekonomi Barat yang berpotensi menjejaskan ekonomi dunia secara keseluruhan. Sebaliknya, masyarakat timur harus membina kekuatan sendiri supaya pergantungan kepada blok Barat tidak menjadi senjata ampuh buat mereka mengatur agenda yang lebih licik dan tersembunyi.


Demikian antara intisari khutbah Jumaat di sebuah masjid di Ipoh sebentar tadi. Tema pertembungan antara tamadun juga pernah dibahaskan secara ilmiah oleh Profesor Dr John L Episito, seorang sarjana peradaban dari Amerika Syarikat lewat karya Charles P Hutington, The Clash of Civilisations. Barat cuba meredakan kecurigaan masyarakat timur menerusi forum Asia - Eropah (Asian Europe Meetings, Asem) beberapa tahun dahulu.

Barat juga dilanda penyakit Islamophobia, iaitu sentimen anti-Islam yang sengaja disemarakkan oleh kumpulan tertentu. Kebencian dimanifestasikan menerusi tindakan membakar kitab suci al-Qur'an secara terbuka di Amerika Syarikat dan Australia. Negara-negara Eropah yang cemas dengan bilangan penduduk Islam yang makin bertambah di negara masing-masing mengenakan pelbagai peraturan dan larangan, misalnya dari segi pakaian menutup aurat.

Masyarakat Barat mungkin tidak menyedari bahawa sebahagian amalan kecemerlangan mereka seperti disiplin, inovasi dan kebersihan ialah inti pati ajaran Islam. Maknanya, mereka memusuhi perkara yang tidak jelas sahaja. Kebetulan, kegemilangan dunia Islam yang pudar sejak keruntuhan empayar Uthmaniah Turki pada tahun 1924 belum dapat dipulihkan sepenuhnya.

Keunggulan pemerintahan Islam di bumi Eropah seperti Andalusia (Sepanyol), Bulgaria, Romania, Russia dan lain-lain tidak mungkin dapat dipadamkan daripada tinta sejarah. Hanya kemerosotan akhlak masyarakat Islam menyumbang kepada tumbangnya kelangsungan siasah umat. Proses pemulihan tentunya memakan masa.

Generasi al-Qur'an yang unik (al-jil Qur'anniyyun farid) dan generasi ketuhanan yang komited (al-jil rabbaniyyul multazim) ialah istilah yang dipopularkan oleh gerakan dakwah di Mesir. Maksudnya sama, iaitu generasi yang mendambakan kecemerlangan dunia dan akhirat, berbudi pekerti luhur dan berpedomankan risalah nubuwwah. Mereka bukanlah golongan tergesa-gesa (isti'jal) yang mengebom tempat tumpuan awam, atau membuat pengisytiharan tanpa persediaan...

No comments: