SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, October 23, 2011

BARAT TIDAK AKAN BERHENTI (THE WHITE "BURDEN")

Agenda Barat bagi memetakan semula rantau Arab mengikut kepentingan ekopolitik mereka tampak makin menyerlah apabila satu demi satu pemimpin kuku besi beberapa buah negara pengeluar minyak berjaya ditumbangkan. Bermula dengan Saddam Hussien, dan terakhir Muammar Ghadafi. Keinginan rakyat tempatan untuk bebas daripada belenggu rejim diktator digunakan sebagai tiket untuk menceroboh wilayah berdaulat dan melakukan serangan udara ke atas sasaran idaman mereka.

Nato yang pernah dilabel sebagai no action talk only membuktikan bahawa mereka mampu menamatkan pemerintahan sesebuah negara dalam tempoh yang singkat. Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara itu pasti tidak berbuat demikian secara percuma. Di samping dapat menguji senjata terbaharu, mereka pasti mencongak kawalan sumber petroleum di negara yang di"bantu".

Sementara itu, Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC, Oh I See!), Pertubuhan Negara Afrika dan Liga Arab hanya mampu membisu seribu bahasa. Paling kuat tindakan yang boleh dilakukan ialah memanggil persidangan tergempar. Sensitiviti terhadap pengaruh hedonisme dan sekularisme acuan Barat bagaikan suatu ancaman yang ringan sahaja.

Entah giliran pemimpin Arab mana pula selepas ini. Jika sebelum ini masing-masing sibuk berfoya-foya, leka dengan hidup mewah melampau dan melahap kekayaan negara, kini kepala lutut mereka mula menggeletar. Kedudukan mereka sudah seperti telur di hujung tanduk!

Tidak dinafikan bahawa pemimpin diktator juga memiliki sisi baik seperti melaksanakan projek awam untuk rakyat jelata, menghulurkan dana kepada aktiviti kebajikan antarabangsa dan berani mengangkat kepala terhadap pemimpin koboi dan James Bond. Namun, prinsip bahawa matlamat tidak menghalalkan cara telah dilanggar. Kezaliman terhadap rakyat jelata sukar dimaafkan.

Rantau Arab dan dunia Islam perlu kepada kepimpinan intelektual yang dapat merangka agenda mereka sendiri. Walaupun Barat berwajah manis, rekod dramatik sejarah imperialisme mereka jelas amat buruk. Barat umpama telunjuk lurus, kelingking berkait...

No comments: