SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, October 15, 2011

KAMAR KECIL JAKARTA PALING KOTOR DI ASIA? (SANITARY MANAGEMENT AWARENESS)

Kamar kecil (tandas) di Indonesia dikategorikan sebagai tandas paling kotor di Asia. lapor satu kajian Pertubuhan Tandas Sedunia (WTO). Agensi melaporkan Indonesia berada pada kedudukan ke-12 dalam kalangan negara Asia yang terpilih. Naning Adiwoso, pengasas Persatuan Tandas Indonesia (ATI) dipetik sebagai berkata bahawa kamar kecil di sana jauh lebih teruk berbanding Filipina, Malaysia, Singapura dan Thailand walaupun mengatasi kedudukan Vietnam.

WTO mengumpul data tentang jumlah kuman ditemui di tandas yang diperiksa secara rawak. Sekurang-kurangnya, 80 juta kuman ditemui dalam satu tandas dan kuman itu boleh membawa kepada penyakit berjangkit seperti demam kepialu. Amalan mengepam tandas tidak mampu memusnahkan kuman, tetapi pembersihan dan sanitasi berterusan diperlukan. Kesedaran bahawa kamar kecil ialah tempat yang perlu sentiasa bersih mesti disemai dalam kalangan penduduk.
pemandangan pinggir Jakarta

Kecenderungan membebaskan bahan urea dan urin di tempat terbuka mesti diberhentikan. Pihak berkuasa harus menetapkan piawaian kebersihan kamar kecil awam. ATI yang ditubuhkan 10 tahun lalu itu akan menganjurkan Hari Tandas Sedunia pada 19 November ini. Sebagai sebuah negara majoriti umat Islam terbesar dunia, prinsip bahawa kebersihan sebahagian iman hendaklah dipindahkan dalam bentuk amalan, termasuk hal pengurusan kamar kecil.

Kunjungan penulis blog (PB) ke beberapa buah negara mendapati bahawa kamar kecil masih dianggap sebagai tempat yang hancing, jijik dan kotor. Anggapan seperti itu perlu diubah dengan segera. Dunia sedang menuju era pikto bagi menggantikan era nano, tetapi mentaliti sebahagian besar penduduk dunia masih di tahap kuno.

Pada zaman dahulu (1970-an ke 1990-an) pemandangan orang mencangkung di tepi sungai ialah pemandangan biasa. Begitu juga tali air terbuka menjadi pilihan keluarga desa untuk mandi-manda tanpa rasa segan silu. Lebih teruk ialah terdapat banyak rumah yang cantik tetapi langsung tiada kemudahan kamar kecil.

Isi rumah sudah biasa dengan amalan tandas layang seperti bungkus daun keladi atau sebarang bahan bungkusan yang lain. Selain menjadi tumpuan lalat, bungkusan itu menjadi perangkap kepada mangsa yang bernasib malang. Kini, fenomena demikian mungkin berkurangan, tetapi masih ditemui di kawasan pedalaman.

Konsep kamar kecil atau tandas perlu kepada perubahan. Di negara-negara maju, kamar kecil dipanggil bilik rehat. Kamar kecil dicuci secara berjadual dan semburan wangi dijadikan rutin...

1 comment:

Teddy said...

Kabar baik!!!

Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Email saya: teddydouble334@yahoo.com