SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, October 25, 2011

TAHNIAH MUHAMMAD HAFIZ, GURU MATEMATIK ORANG PERAK (YOUNG TEACHER BLOGGER REWARDED)

Kuala Lumpur, Selasa: 25.10.11 / 27 Zulkaedah 1432

Berita Harian Online sebentar tadi melaporkan bahawa Muhammad Hafiz Ismail, 25, guru dari Perak berjaya menewaskan kira-kira 250 pencalonan lain, apabila dinobatkan sebagai penerima Anugerah Perdana Menteri (Terbaik Dalam Kalangan Terbaik) pada majlis penyampaian `MSC Malaysia Asia-Pacific ICT Alliance (APICTA) Awards’.  Menerusi laman blog `Life through My Eyes’ (www.apistakkesah.blogspot.com) Hafiz memaparkan kisah hidup harian mengajar Matematik di Sekolah Kebangsaan Kampung Kenang, Sungai Siput (Utara)  dengan rata-rata murid terdiri daripada kanak-kanak Orang Asli suku kaum Temiar. 

“Saya tidak menyangka hasil luahan perasaan dan pendekatan saya mengajar murid dengan menggunakan kaedah interaktif mendapat perhatian masyarakat di luar sana. Malah, ia turut menarik minat pembaca blog saya dari Australia, United Kingdom, Amerika Syarikat dan Jerman. “Pelbagai kaedah menarik digunakan bagi memastikan murid memahami mata pelajaran yang diajar dan saya kongsikannya dalam laman blog yang dikemas kini setiap minggu,” katanya kepada pemberita selepas menerima anugerah itu yang disampaikan oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Turut hadir ialah Pengerusi Perbadanan Pembangunan Multimedia Malaysia (MDeC), Tan Sri Abdul Halim Ali. Muhammad Hafiz berkata, kini semua kaedah pengajaran yang dikongsikannya dalam blog peribadi itu diterbitkan dalam sebuah buku bertajuk `Life Through My Eyes: A Teachers’s Little Steps Towards Perfection’, untuk dimanfaatkan orang ramai.

Tahniah Cikgu Muhammad Hafiz. Catatan dan segala rekod yang cikgu dokumenkan itu boleh melalui proses paten untuk menjadi model pembelajaran matematik di seluruh dunia. Bahkan, usaha itu boleh dikembangkan dalam bentuk penyelidikan ijazah tinggi supaya mendapat tempat dalam jurnal terkemuka (refereed journal).

Kejayaan peribadi Cikgu Hafiz juga akan dikongsi dalam kalangan guru matematik, khususnya untuk pendidikan awal kanak-kanak di sekolah kebangsaan bukan sahaja di Perak, bahkan seluruh negara. Slogan "Perak Sentiasa Di Puncak Kecemerlangan" kini menambah koleksi bukti pencapaian yang autentik. Kejayaan yang dilakar itu bakal menjadi dorongan kepada guru-guru lain untuk melakukan inovasi dan penambahbaikan yang berterusan dalam kerjaya...

No comments: