SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 30, 2010

GURU BERTUGAS MINGGUAN MENCETUS MOTIVASI MURID (THE INSPIRING SPEECH OF DUTY TEACHER)

Tersenarai sebagai guru bertugas mingguan dengan kekerapan dua kali saban tahun bukanlah perkara baharu bagi seorang cikgu. Kebiasaannya dua atau tiga orang guru akan digandingkan sekali gus bagi maksud pengagihan tugas secara lebih berkesan. Guru bertugas berperanan melengkapkan pentadbiran harian sekolah di samping hierarki formal sedia ada.

Guru bertugas akan memperkenalkan diri semasa perhimpunan hari Isnin, selain menggariskan harapan dan objektif yang hendak dicapai sepanjang minggu berkenaan. Ucapan biarlah ringkas, tetapi dalam laras bahasa yang mudah difahami dan diterima oleh sekalian khalayak murid. Pendek kata, kejayaan menyampaikan mesej guru bertugas juga bergantung kepada sisi seni yang tersendiri.

Apabila ketua guru bertugas dijemput ke podium pentas ucapan, semua mata murid akan tertumpu kepada beliau. Gaya guru bertugas melangkah dan menampilkan diri segera dibaca oleh murid daripada pelbagai sudut pandangan. Setiap patah perkataan yang dituturkan oleh guru bertugas bakal mempengaruhi "mood", tahap keyakinan, harga diri dan maruah sekalian murid seawal jam pertama minggu berkenaan.

Walau apapun keadaannya, ucapan guru bertugas mestilah menjurus ke arah motivasi kendiri dan pendidikan. Ibarat enjin kenderaan yang baharu hendak dihidupkan semula setelah pegun buat seketika (cuti hujung minggu, Esso = every saturday and sunday off kata Tuan Rauhi, pengetua Kolej Melayu Kuala Kangsar), berikan sedikit waktu untuk pemanas. Maknanya, sekalian murid disuntik dengan dorongan dan inspirasi agar memulai minggu pembelajaran yang baharu dengan semangat yang membara.

Uacapan guru bertugas biasanya dislotkan selepas laporan guru bertugas minggu sebelumnya. Andainya laporan guru berkenaan bernada sedikit keras dan bertumpu kepada motivasi negatif, guru bertugas yang baharu patut mengimbangi moral murid dengan bunga-bunga harapan kalau-kalau ada yang patah hati dapat diubati segera. Bukan percanggahan yang dilontarkan, melainkan merasionalkan teguran dengan justifikasi yang membangkitkan jiwa insan-insan muda harapan agama, bangsa dan negara itu...

No comments: