SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 30, 2010

KONSISTENSI DALAM PERMAINAN (THE PENDULUM IN PERFORMANCE)

Sepasang adik-beradik menceritakan pengalaman mencatat balingan sempurna 300 mata dalam  satu permainan tenpin boling. Si abang penuntut Polytech Mara, manakala si adik murid tingkatan empat SMK Gunung Rapat, Ipoh. Mereka melakukannya dalam satu kejohanan  jemputan remaja dunia di Manila baru-baru ini.

Secara jujur mereka mengakui bahawa untuk mengekalkan balingan sempurna dalam setiap permainan memang sukar dilakukan oleh mana-mana pemain terhebat dunia sekalipun. Kebiasaannya di peringkat pertandingan kompetetif, setiap pemain akan dikehendaki menyelesaikan lima permainan, bersamaan 50 balingan biasa, tidak termasuk balingan bonus untuk strike dan spare.

Pertemuan ringkas penulis blog (PB) dengan pasangan adik-beradik, yang juga anak kepada seorang kenalan memberi gambaran bahawa ketekalan atau pengekalan prestasi untuk sesuatu tempoh yang lama dalam kalangan atlet boleh dikatakan suatu keajaiban. Faktor kecergasan, latihan dan kemunculan pesaing baharu menyumbang terhadap hakikat berkenaan. Peningkatan usia seseorang atlet sahaja sudah cukup untuk menghalang pencapaian yang konsisten.

Keadaan yang disebutkan di atas merujuk kepada atlet tahap tinggi yang menjadi latihan dan pengawasan organisasi sukan bertaraf antarabangsa. Apa khabar pemain sambilan atau sekadar peminat permainan tertentu yang mengambil bahagian secara suka-suka? Sudah tentu macam-macam kisah lucu dan faktor nasib baik memainkan pernan.
Demikian yang berlaku kepada PB dan seorang atlet sambilan Lembaga Hasil Dalam Negeri, Kuala Lumpur, Zulkefli Kamaludin. Setiap kali berkunjung ke Ipoh, salah satu aktiviti kegemaran Zul ialah "berentap" di arena boling dengan PB. Selalunya kami memilih Greentown Mall justeru senang berurusan di situ berbanding dengan Jusco dan Ipoh Parade yang lebih sesak.
Zul berbekalkan rekod 174 mata, manakala PB sekadar 136 mata bagi satu permainan. Sebelum bermain, masing-masing berazam untuk mencecah mata 200! Orang kata dalam hidup ini mesti sentiasa berfikiran positif, ceh ceh ceh, kononnya!
Ringkas cerita PB berjaya menghadiahi Zul dengan kemenangan 2-1. Permainan pertama menyaksikan Zul mencatat 115 mata, PB "di bawah prestasi sebenar, atau memang prestasi sebenar", iaitu 85 mata sahaja walaupn pada balingan kedua mendapat strike. Zul mengekalkan dominasi dengan 109 mata pada permainan kedua, sedangkan PB turun lagi kepada 82 mata.
Pada permainan ketiga dan terakhir, barulah PB menemui sedikit rentak dan sentuhan lama. Itupun sekadar 112 mata. Namun pencapaian amatur itu sudah cukup untuk menafikan kemenangan mutlak Zul kali ini. PB mencatat empat kali spare.

Alasan kemerosotan sebagai post-mortem mesti ada walaupun hanyalah suka-suka. Zul menyatakan sebab kurang saingan, kerana kebiasaannya terdapat 3 atau 4 pemain. Kali ini dua pemain yang biasanya bersama-sama ada komitmen lain. Tempoh selang balingan yang singkat menjejaskan strategi dan tumpuan.

Maka, pengajarannya selepas ini ialah mengharapkan konsistensi apabila turun bermain sekali-sekala, tanpa pengawasan jurulatih bertauliah dan mengharapkan tuah sahaja tidak banyak membantu. Misalnya, menang jika lawan dalam keadaan lawan banyak melakukan kesilapan, bukan atas dasar kekuatan sendiri. Perkara demikian bukan hanya berlaku dalam dunia permainan, bahkan dalam kebanyakan urusan kehidupan...

No comments: