SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, May 14, 2010

GURU PELATIH UPSI AKHIRI PRAKTIKUM (NICE DAYS AT ST MICHAEL'S INSTITUTION)

Ipoh, Jumaat: 14 Mei 2010 / 29 Jamadil Awal 1431.

Dari kiri: Shahrul, Ibrahim, Yusuf, Adi

Setelah dua belas minggu menjalani latihan mengajar, sejumlah 7 orang guru pelatih Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim (UPSI) mengucapkan selamat tinggal kepada seluruh warga SMK St Michael, Ipoh (SMI). Antara guru praktikum berkenaan ialah Encik Mohd Shahrul dari Kelantan dan Encik Yusuf dari Pahang. Sementara menunggu tawaran penempatan selaku guru sandaran terlatih, mereka bakal berehat di kampung halaman masing-masing buat seketika.

Kedua-dua Shahrul dan Yusuf berlatar belakang opsyen Pendidikan Seni (major) dan Pengajian Melayu. Mereka tiba di SMI pada pagi pelantikan pemimpin pelajar (18 Februari), dan kemudiannya ditempatkan untuk sesi petang. Pengalaman berhadapan dengan semua murid lelaki menengah rendah akan menjadi bekalan sebelum memulakan kerjaya keguruan sebenar kelak.

Menyingkap kembali penempatan praktikum di SMI, awal-awal lagi mereka sudah teruja. Maklumlah SMI sebuah sekolah premier yang telah sekian lama mengukir kemasyhuran, dan dipandang tinggi oleh masyarakat. Namun, Shahrul dan Yusuf tetap menyedari bahawa di mana-mana pun cabaran dunia bilik darjah tetap sama, iaitu tentang keberkesanan, serta kebolehlaksanaan penyampaian kepada sejumlah generasi muda yang kaya dengan pelbagai kerenah dan ragam.
Secara amnya, murid SMI memberikan kerjasama dan maklum balas yang amat baik, khususnya ketika penyeliaan pensyarah UPSI berlangsung. Guru pembimbing di SMI juga begitu bermurah hari untuk berkongsi idea dan pengalaman lapangan. Maka, jurang antara teori yang dipelajari di bilik kuliah UPSI dengan amalan sebenar di SMI dapat diminimumkan.

Hari-hari di SMI telah menjadi sejarah. Kini Shahrul dan Yusuf sudah bersedia menghadapi hari muka sebagai guru terlatih yang berdedikasi dan cemerlang. Mereka akan membuktikan bahawa kerjaya keguruan bukanlah pilihan terakhir. Selamat maju jaya...

No comments: