SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, May 19, 2010

MUSIM PEPERIKSAAN DI SMI (MICHAELIANS QUIET TIME)

Tiba-tiba SMK St Michael, Ipoh (SMI) sunyi sepi umpama negeri dilanggar geroda. Budak lelaki yang kebiasaannya tidak betah duduk diam kini seperti kaku dipasung. Mereka hanya mampu tunduk, persis pesalah yang pasrah menanti ketentuan nasib.
Perubahan tingkah laku secara mendadak itu sebenarnya berlaku di bilik peperiksaan. Budak tingkatan 4 memulakan musim peperiksaan pertengahan tahun mulai dari 10 Mei yang lalu. Setelah dua minggu, giliran murid tingkatan 3, 5 dan pelajar 6 Atas pula mengaplikasikan segala perancangan dan persediaan menulis jawapan yang diusahakan selama ini.
Pelbagai gelagat dapat diperhatikan. Ada yang asyik menulis, menulis dan menulis. Tidak kurang yang termenung sambil memegang dahi. Namun, tiada yang berani cuba-cuba meninjau rakan sebelah kerana bimbang disyaki cuba mengelat atau meniru.

Bagi murid tingkatan 4 yang pertama kali menduduki kertas tertentu yang sepenuhnya berbentuk subjektif tentulah kehilangan peluang untuk "tembak" pilihan jawapan, atau pejam mata terus jawab. Misalnya, kertas Bahasa Melayu yang menghendaki calon menguasai pelbagai bentuk kemahiran menulis dan kemahiran mengenal pasti aras soalan, sama ada soalan petikan, soalan kbkk, atau soalan komsas. Selain itu, murid harus cekap membuat kawalan masa agar sempat melengkapkan semua tugasan dalam tempoh yang diperuntukkan.

No comments: