SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, May 20, 2010

MERU RAYA ZON PERTUMBUHAN BAHARU BANDAR RAYA IPOH ("SILICON VALLEY" IN IPOH)

Kejayaan Lembah Kelang, khususnya kawasan Putrajaya dan Cyberjaya, muncul sebagai koridor raya multimedia (MSC) telah mendorong projek yang sama di beberapa buah negeri, misalnya Nusa Jaya (Johor) dan Meru Raya (Perak). Prasarana teknologi berkelajuan tinggi ini diharap dapat mempercepat pencapaian matlamat negara maju menjelang 2020. Usahawan tempatan akan mempunyai akses rangkaian global bagi membina jaringan perniagaan yang strategik.
Mercu tanda projek MSC di Perak ialah bangunan Pusat Dagangan Teknologi Perak (PTTC) setinggi 20 tingkat berhampiran tol Jelapang. Walaupun masih baharu, kedudukan PTTC yang strategik dan boleh dilihat dengan jelas oleh pengguna lebuh raya bakal menggamit usahawan teknologi untuk mendapat gambaran lebih jelas tentang keunikan program MSC negeri Perak. Sebenarnya, PTTC hanyalah permulaan perpindahan pusat bandar raya Ipoh  ke  kawasan itu.

Terminal bas ekspres sementara yang berpindah dari Medan Kidd ke Medan Gopeng dijangka berpindah ke Meru Raya dalam dua atau tiga tahun lagi. Terminal bas serba canggih dalam kawasan MSC itu dijangka mencetuskan kesan rantaian terhadap aktiviti ekonomi yang lain. Institusi perbankan dan perkhidmatan kewangan dijangka melengkapkan pakej tawaran Meru Raya kepada pelabur dan usahawan tempatan. 

bersambung...

No comments: