SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, May 29, 2010

KOPERASI PENGGUNA SEKAT PENIAGA RAKUS (CO-OPERATIVE MOVEMENT HALTED CAPITALIST GREEDY)

Ipoh, Sabtu: 29 Mei 2010 / 15 Jamadil Akhir 1431

Ura-ura penghapusan subsidi secara berperingkat-peringkat sudah pasti mencemaskan pengguna, khususnya yang berpendapatan sederhana dan rendah. Walaupun subsidi ialah alat dasar fiskal bagi mengoptimumkan kebajikan rakyat, nisbahnya yang besar terhadap keluaran dalam negara kasar (KDNK), sekitar 4-5%, sedangkan sumber pembiayaan daripada sektor petroleum (membentuk kira-kira 40% hasil cukai syarikat) semakin mencatat penurunan, para pengguna perlu membuat persediaan atas apa-apa juga kemungkinan. Peniaga sudah sah akan memindahkan beban kenaikan kos kepada pengguna dalam bentuk peningkatan harga barang dan perkhidmatan.
Sia-sia sahaja andainya pengguna mengharap belas kasihan peniaga untuk berkongsi beban kos sara hidup yang meningkat. Peniaga yang licik akan mengupah akauntan handalan supaya kelihatan mereka akan rugi besar jika harga tidak ditingkatkan ke paras yang tertinggi. Sebab itu pengguna wajib memperkasa gerakan pengguna, khususnya menerusi koperasi.
Mesyuarat agung Koperasi Guru Melayu Perak Berhad (Kagum) kali ke-44 berlangsung di sebuah hotel di Ipoh pagi tadi. Sejumlah 304 orang anggota (daripada 700) telah hadir, iaitu melepasi syarat korum mesyuarat 210 orang. Walaupun bilangan keanggotaan Kagum agak kecil, namun syer dan yuran anggota yang terkumpul melebihi RM3 juta.
Sudah jenuh gesaan dibuat supaya guru muda menonjolkan diri sebagai pemimpin pelapis koperasi guru justeru sebahagian teraju lembaga Kagum dibarisi pesara guru. Sudah beberapa tahun juga dibuktikan bahawa setakat gesaan tidak akan ke mana-mana. Sebaliknya suatu bentuk mekanisme atau aturan mesti dibuat supaya anggota lembaga dalam kalangan orang muda (30 - 40 tahun) mengisi sekurang-kurangnya dua kerusi.
Kagum ialah sebuah koperasi guru yang berdaya maju. Kemampuan mengendalikan beberapa projek hartanah mencecah puluhan juta ringgit, menerusi kerjasama strategik dengan pemaju swasta, menjadikan Kagum dikagumi, bersesuaian dengan namanya. Kini, Kagum mempelawa warga guru Melayu di Perak, atau guru seluruh negara yang berasal dari Perak mendaftar sebagai anggota.
Majlis perasmian pembukaan mesyuarat agung Kagum disempurnakan oleh Tuan Haji Mohd Radzi bin Jabar, pengarah pelajaran Perak. Beliau menyarankan koperasi guru supaya turut memeriahkan sambutan hari guru saban tahun. Wakil Suruhanjaya Koperasi Malaysia, Cik Gunes juga hadir untuk memberi khidmat nasihat dan syor-syor secara spontan bagi menambah baik pengendalian mesyuarat dan terma koperasi yang dibahaskan.
Pengagihan dividen pada kadar 7% daripada nilai syer dan yuran terkumpul boleh dianggap kompetetif dalam suasana ekonomi yang tidak menentu sekarang. Di samping itu, setiap anggota yang hadir diberi elaun kehadiran berjumlah RM40 seorang. Sesi cabutan bertuah turut diadakan pada penghujung mesyuarat bagi mengekalkan kehadiran anggota...

No comments: