SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 31, 2010

TAHUN CEMERLANG BIDANG BAHASA SMI (LANGUAGE DEPARTMENT PUSHING THE LIMIT)

Bermula dengan pencapaian cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu STPM 2010, Jabatan Bahasa, SMK St Michael, Ipoh (SMI) pimpinan Tuan Haji Mohamad Sidik bin Haji Zakaria tidak menoleh ke belakang lagi. Catatan kejayaan demi kejayaan menjadi bukti. Selain pencapaian akademik, bidang koakademik bahasa juga membanggakan.
Pasukan puisi dan lagu telah muncul pemenang kedua zon 2 Kinta Utara. Mereka hanya dibezakan dengan mata yang tipis kepada juara zon atas sebab teknikal. Puisi asli "Perpaduan Cara Kita" nukilan Haji Sidik, dengan sokongan guru bahasa yang lain telah mendapat perhatian juri dan disifatkan paling mantap.
Pasukan bahasa ala parlimen bahasa Inggeris pula mendapat habuan lumayan daripada pihak Helps University dengan nilai melebihi RM100,000. Selain tajaan biasiswa dan wang tunai, pembahas SMI turut menerima trofi, telefon bimbit dan kamera. Pihak sekolah pula dihadiahi set televisyen LCD yang disampaikan sendiri oleh wakil penganjur.

Kejayaan yang lebih besar maknanya ialah apabila proses pembelajaran bahasa mendapat perhatian murid. Majoriti murid SMI bukan penutur jati bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Namun, pencapaian peperiksaan awam yang tidak begitu jauh daripada 100% menunjukkan keberkesanan proses pembelajaran bahasa yang boleh disifatkan sebagai luar biasa.

Murid yang dipilih khas menyertai program kecemerlangan bahasa juga menunjukkan rasa teruja terhadap kaedah kreatif yang direka bentuk khas untuk mereka oleh Tuan Haji Sidik, dengan bantuan mantan penolong kanan petang, Tuan Haji Mior Idris. Walaupun penulis blog (PB) hanya hadir sekali-sekali tanda sokongan, murid berkenaan selalu bertanya tentang program seterusnya. Pagi tadi beberapa orang murid berkenaan yang kebetulan terserempak dengan PB di luar pusat sumber mengatakan bahawa mereka telah dapat mengaplikasikan kaedah "miko" dalam penulisan karangan sebagaimana saranan Haji Sidik.

Sesungguhnya petanda kehebatan seseorang guru bahasa ialah berlakunya pembelajaran sama ada di dalam, mahupun di luar bilik darjah. Proses ini berlaku menerusi perancangan, penambahbaikan dan pemantauan yang berterusan oleh pihak Jabatan Bahasa SMI, khususnya menerusi kepimpinan guru kanannya. Mudah-mudahan kejayaan yang dikecapi akan menjadikan SMI lebih dihormati dan dipercayai...

No comments: