SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, May 15, 2010

GURU MENYALAKAN OBOR ILMU (TOKEN APPRECIATION FOR TEACHERS)

Sambutan hari guru pada tanggal 16 Mei ditujukan kepada kaum guru yang sedang berkhidmat di bawah payung Kementerian Pelajaran Malaysia, terutamanya di sekolah. Di Malaysia, terdapat lebih 400 ribu orang guru yang telah melalui proses latihan dan pengiktirafan profesional daripada pelbagai institusi dalam dan luar negara, serta menerima lantikan Yang Di-Pertuan Agung sebagai sebahagian jentera perkhidmatan awam. Pendek kata, guru telah melepasi saringan dan tapisan yang begitu teliti sebelum layak bergelar sebagai pendidik.
sumber foto: Berita Minggu, 16 Mei 2010

Di luar profesion keguruan, masih banyak pihak yang cuba menggelar diri mereka sebagai guru. Misalnya guru tuisyen (yang tiada kelayakan profesional keguruan), "guru" sekolah memandu, "cikgu" pengajar kawad kaki dalam pasukan beruniform, guru silat, management guru, dan lain-lain. Walaupun gelaran guru masih belum diwartakan sebagai eksklusif seperti doktor, dan Ir., namun masyarakat memaklumi perkara berkenaan.

Guru dikategorikan sebagai perkhidmatan menolong (help service). Guru menolong kanak-kanak supaya dapat mengembangkan potensi dan fakulti mereka secara optimum sehingga akhirnya berupaya menyumbang terhadap kesejahteraan diri sendiri, keluarga, masyarakat, negara dan umat manusia dalam persekitaran yang senantiasa mengalami perubahan. Medium pertolongan guru tidak lain tidak bukan ialah aktiviti pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah, dan juga di luar bilik darjah.

Sistem pendidikan di Malaysia tidak menghalang penubuhan sekolah swasta bagi memenuhi kehendak ibu bapa yang mahukan pilihan selain sekolah bantuan penuh dan sekolah bantuan modal yang sedia ada. Kewujudan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), sekolah agama persendirian, sekolah vernakular persendirian, sekolah antarabangsa, kolej yayasan korporat tertentu dan sekolah gaya pos membuktikan kelonggaran yang diberikan untuk mengelolakan pendidikan jika memang ada keperluan berbuat demikian. Walaupun begitu, pihak berkuasa pendidikan tidak pernah berkompromi tentang pelaksanaan kurikulum, bahasa pengantar dan kelayakan guru mereka.

Era kepimpinan guru dalam masyarakat suatu ketika dahulu sudah beransur-ansur sirna. Bukan tidak ada guru yang diberi kepercayaan memimpin institusi rumah ibadah, jawatankuasa perumahan, panel pusat kesihatan, rukun tetangga dan sebagainya. Namun, bilangan mereka sudah mengecil secara berbanding, serta tidak lagi dominan.

Hal yang demikian sukar dielakkan. Guru perlu memperuntukkan lebih banyak masa untuk memperbaharui amalan profesionalisme keguruan mereka supaya keberkesanan penyampaian perkhidmatan menolong yang diharapkan benar-benar boleh dirasai murid. Maka, tumpuan terhadap pengkhususan kepakaran masing-masing akan lebih ketara.

Walaupun akses kepada ilmu pengetahuan dan maklumat sudah di hujung jari, dan peranan guru lebih menjurus kepada pemudah cara di bilik darjah, tugas asasi memupuk pembelajaran tidak boleh diabaikan sama sekali. Maksudnya, pembinaan jati diri dan penghayatan nilai murni perlu menjadi kenderaan kepada pemerolehan ilmu. Jika tidak, kanak-kanak akan menjadi seperti layang-layang yang terputus talinya, atau umpama kapal tanpa nakhoda.

                 Berburu di padang datar
                 Dapat rusa berbelang kaki
                 Berguru kepalang ajar 
                 Bagaikan bunga kembang tak jadi

Pantun klasik di atas serta sajak nukilan Usman Awang sering  bergema dalam majlis sambutan hari guru. Di sekolah, beberapa aktiviti diatur oleh kelab guru dan organisasi pelajar untuk memeriahkan sambutan seperti permainan, persembahan pentas dan jamuan. Selain itu, guru turut membaca ikrar dan menyanyikan lagu "Guru Malaysia".

                 Kami Guru Malaysia
                 Berikrar dan berjanji
                 Mendidik dan memimpin
                 Putera puteri negara kita

                 Pada Seri Paduka
                 Kami tumpahkan setia
                 Rukun negara kita
                 Panduan hidup kami semua

                 Di bidang pembangunan
                 Kami tetap bersama
                 Membantu membina
                 Negara yang tercinta

                 Amanah yang diberi
                 Kami tak persiakan
                 Apa yang kami janji
                 Tunai tetap kami tunaikan...


SELAMAT HARI GURU

No comments: