SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 24, 2010

PEMBELAJARAN MENERUSI PERMAINAN (CRASH COURSE STIMULATED LEARNING PROCESS)

Di negara maju, ibu bapa sangat peka tentang kecenderungan, serta minat yang ditunjukkan oleh anak mereka yang masih kecil. Jerman yang dikenali juga sebagai bangsa jurutera, khususnya dalam bidang automatif, menjadi bukti bahawa permainan yang menerapkan unsur psikomotor (kemahiran deria) dapat mengembangkan potensi kognitif (akal, minda) dan afektif  (nilai) secara sekali gus. Maka, permainan berciri intelektual seperti kawada, menyusun blok, robotik, transformer, trek kereta api laju, litar lumba kereta dan rekaan fesyen "barbie" mendapat perhatian pasaran.
Ibu bapa yang demikian tidak lokek memperuntukkan perbelanjaan bagi menyuburkan minat anak kecil mereka yang mula meneroka dunia imaginasi dan peluahan kreatif secara konkrit. Mereka tidak kisah jika barang permainan itu akan dirosakkan atau sering ditinggalkan bersepah-sepah di atas lantai. Kos kewangan yang dikeluarkan dianggap sebagai suatu pelaburan jangka panjang.
Negara maju juga mementingkan keselamatan kanak-kanak dalam mengendalikan sesuatu permainan. Semua barang mainan yang dijual di pasaran perlu melepasi tahap piawaian yang ketat. Misalnya, barang mainan kanak-kanak tidak dibenarkan mengandungi bahan arsenik, atau toksik yang memudaratkan kesihatan.
Kanak-kanak dalam lingkungan usia 3 hingga 6 tahun diawasi oleh orang yang lebih dewasa supaya sebarang kemungkinan yang tidak diingini dapat dielakkan. Di samping itu, ibu bapa sanggup meluangkan masa bergembira dengan anak kecil mereka dengan menyertai permainan yang ada. Hubungan kekeluargaan bertambah akrab kerana si manja mendapat teman "sebaya" yang lebih dewasa!
Di Asia, Jepun merupakan peneraju barang permainan yang digemari kanak-kanak seluruh dunia. Bermula dengan filem animasi, Jepun berjaya menjual patung permainan yang menjadi kegilaan anak kecil. Siapa yang tidak kenal doraemon, pokemon, sin chan, dan ultraman?
Bagi negara yang hanya menikmati pendapatan per kapita (pendapatan purata penduduk) yang rendah, barang mainan dari negara China dan Thai menjadi daya tarikan. Harganya lebih murah walaupun dari segi piawaian keselamatan sukar mendapat jaminan. Ibu bapa berpendapatan sederhana tidak mahu ketinggalan menghadiahi si manja mereka dengan barang mainan yang difikirkan mampu menggilap bakat dan potensi yang mungkin tersembunyi...

No comments: