SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 23, 2010

MERINGANKAN BEBAN MURID KURANG BERUNTUNG (HELPING NEEDY STUDENTS)

Masyarakat yang prihatin kaya dengan budi bahasa dan empati. Hakikatnya tidak semua anggota masyarakat menikmati akses terhadap kehidupan yang serba cukup dan selesa. Begitu juga dengan murid sekolah yang datang daripada pelbagai latar belakang sosioekonomi.

Kategori murid kurang beruntung termasuk mereka yang datang daripada keluarga berpendapatan tinggi, tetapi mengalami krisis emosi dan psikologi. Mereka perlu mendapat bantuan supaya dapat keluar daripada kemelut jiwa yang dihadapi. Biasanya kes sedemikian dirujuk kepada kaunselor pelajar yang menyediakan inventori dan pakej penerokaan kendiri supaya murid tadi dapat meletakkan perspektif permasalahan sebenar.

Murid kurang beruntung dari segi kewangan dihimpit krisis emosi dan psikologi yang lebih buruk jika mereka dibiarkan terumbang-ambing sendirian. Kumpulan murid kategori ini kadang-kadang tidak dapat dikesan secara mata kasar. Mereka pandai menyembunyikan kesengsaraan dan penderitaan yang dialami kerana enggan dipandang rendah.

Secara berkias, manusia secara amnya dikatakan mengenakan topeng bagi melindungi wajah sebenar mereka. Dalam disiplin psikologi, tingkah laku itu disebut sebagai helah bela diri (defence mechanism). Semua guru terlatih memiliki kemahiran untuk melakukan "pandang tembus" walaupun topeng itu tetap melekat di bahagian muka seseorang murid.

SMK St Michael, Ipoh (SMI) sebagai sebuah institusi pendidikan yang diasaskan bagi membantu murid kurang beruntung (the last, the least, the lost) sentiasa berpegang kepada tradisi masyarakat berbudi bahasa, empati dan penyayang. Pihak pentadbiran sekolah sentiasa melakukan pemantauan terhadap murid dan pelajar yang didapati mungkin termasuk dalam kategori kurang beruntung. SMI akan mencari jalan yang terbaik supaya murid berkenaan juga boleh menikmati iklim pembelajaran yang kondusif, serta tidak terjejas oleh kekurangan yang dihadapi di luar sekolah.
Secara formal, organisasi pengurusan SMI mempunyai Unit Biasiswa dan Kebajikan. Selain itu, pihak sekolah mendapat sokongan PIBG, Persatuan Bekas Murid (OMA), La Salle, dan beberapa buah pertubuhan luar yang bersediakan menghulurkan sumbangan. Pihak Kementerian Pelajaran, menerusi Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah turut mewujudkan mekanisme bagi menjaga kebajikan murid kurang beruntung.
Murid dan pelajar SMI juga tidak mahu ketinggalan dalam amalan kebajikan. Kelab Heritage baru-baru ini misalnya telah melancarkan kempen mengumpul buku-buku terpakai yang masih berguna, serta buku baharu sumbangan warga sekolah untuk diagih-agihkan kepada murid dan pelajar yang memerlukan. Kali ini pemberian buku dibuka kepada semua murid dan pelajar, justeru kelompok yang dikenal pasti kurang beruntung telah disenaraikan terlebih dahulu.
Sambutan yang diberikan cukup hangat. Dalam tempoh beberapa minit sahaja, semua buku yang disumbangkan telah memiliki tuan. Hal itu menjadi saksi betapa warga SMI sangat dahagakan bahan ilmu yang terkandung dalam buku-buku terpilih. Pemberian percuma dianggap sebagai bonus dan hadiah yang berharga...

No comments: