SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, July 26, 2010

GUNUNG DITARAH EKOSISTEM TERJEJAS (THE SENSE OF EQUILIBRIUM)

Gunung-ganang ialah pasak bumi. Kestabilan sesuatu kawasan geografi banyak dipengaruhi oleh kekukuhan struktur banjaran gunung yang melingkarinya. Gunung-ganang juga boleh dianggap sebagai penampan kelajuan angin, berbanding dengan kawasan tanah rata tanpa perlindungan.
Pakar kaji bumi (geologi) merupakan kumpulan yang paling berpengetahuan dari segi fungsi, lapisan tanah, sumber galian dan rupa bentuk fizikal gunung-ganang, serta pengaruhnya terhadap kehidupan manusia, flora dan fauna. Selain data penyelidikan sarjana geologi, penilaian impak alam sekitar terhadap projek yang membabitkan perubahan struktur gunung-ganang dilakukan oleh jabatan alam sekitar, serta pejabat tanah dan galian negeri. Walaupun demikan, keprihatinan orang awam terhadap proses hakisan dan penggondolan gunung-ganang seperti yang dapat dilihat dengan jelas di beberapa bahagian lebuh raya perlu diambil kira.
Proses membelah dua kawasan gunung-ganang untuk mereka bentuk sebuah lebuh raya yang lebih lurus mungkin tidak dapat dielakkan. Namun, beberapa kejadian tanah runtuh di pinggir lebuh raya utama negara mengundang resah kepada pengguna setiap kali melintasi kawasan yang memperlihat keratan rentas lereng gunung yang tidak kemas. Apatah lagi jika mereka melihat jaring atau litupan plastik berwarna biru menutup lereng-lereng yang bermasalah.
Pembangunan kawasan peranginan dan perumahan elit di kawasan tanah tinggi yang dikelilingi gunung-ganang juga telah lama didebatkan. Contohnya di tanah tinggi Cameron dan Genting. Begitu banyak kesan hakisan dan pencemaran telah didedahkan oleh media massa arus perdana.
Foto di atas menunjukkan aliran air sebuah lata antara Tapah dengan Gua Tempurung. Sudah tentu pemandangan seumpamanya sangat menakjubkan, serta merupakan magnet kepada pelancong domestik dan antarabangsa. Mungkin ada banyak lagi lata yang belum dimajukan, dan tidak boleh dimasuki dengan kenderaan awam dan kenderaan penumpang.

Kawalan terhadap pembinaan chalet, homestay, hotel, dan resort termasuk di tanah persendirian mesti dipantau dengan ketat. Tiada kompromi dan tawar-menawar terhadap pencerobohan kawasan pergunungan walaupun membabitkan individu berprofil tinggi. Alam sekitar ialah kitab terbuka tanda kebesaran Ilahi di muka bumi (AyatuLlah fil-kaun)...

No comments: