SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, July 9, 2010

MENDEKATKAN REMAJA DENGAN IBU BAPA (PEER INFLUENCE)

Ulu Bernam, Jumaat: 9 Julai 2010 / 26 Rejab 1431
Remaja ialah fasa usia akil baligh, iaitu mula menjengah alam dewasa, atau sudah cukup umur untuk berkahwin. Dari segi biologi, sistem reproduksi seseorang telah diaktifkan apabila mencapai usia remaja. Perubahan emosi dan perasaan yang indah-indah mulai mekar.

Fantasi alam kanak-kanak kini berganti dengan pengalaman baharu yang tumbuh bersama-sama perkembangan fizikal remaja. Dengan bimbingan dan dorongan yang mencukupi, remaja akan berjaya menempuh segala pancaroba untuk muncul sebagai insan yang berguna dan boleh diharapkan. Istilah seperti jiwa kacau atau kecelaruan identiti yang dikaitkan dengan remaja tentulah tidak begitu adil.
Isu remaja telah menjadi tema khutbah Jumaat di masjid jamek Ar-Rahman, Ulu Bernam tengah hari tadi. Khatib telah menyampaikan kupasan yang disokong dengan data penyelidikan universiti tempatan. Tidaklah begitu memeranjatkan bahawa remaja lebih senang berkongsi cerita dengan rakan sebaya (sekitar 45%), berbanding dengan ibu bapa sendiri (38%).
Menyedari hakikat itu, setiap sekolah dianjurkan supaya memantapkan program rakan sebaya (PRS) dengan menggunakan kepakaran kaunselor pelajar sepenuh masa. Sebilangan murid dikenal pasti sebagai kelompok rujukan positif, atau sebagai pemimpin pendapat (opinion leader) yang diterima supaya menjadi ikutan sekalian remaja di bangku sekolah. Imej tingkah laku melencong (deviance behaviour) sukar mendapat perhatian.

bersambung...

No comments: