SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, July 6, 2010

HARI TERBUKA SMI JALIN MUAFAKAT (SMI OPEN DAY: A CATALYST FOR HOME-SCHOOL COLLABORATION)

Ipoh, Selasa: 6 Julai 2010 / 23 Rejab 1431

Pencapaian murid dan pelajar sangat kuat dipengaruhi oleh persekitaran pembelajaran di sekolah yang disokong oleh elemen kepimpinan, pengurusan, aktiviti bilik darjah, aktiviti luar bilik darjah, dan iklim sekolah yang menyumbang ke arah kecemerlangan. Selain itu, sokongan maksimum ibu bapa dan seisi keluarga di rumah turut menjadi faktor kritikal yang dapat mengukuhkan keazaman seseorang murid untuk berusaha sebaik mungkin dengan menggilap segenap potensi dan fakulti yang ada dalam diri masing-masing. Bagi merapatkan hubungan sekolah dengan rumah itu, pelbagai strategi telah dilaksanakan supaya ibu bapa berkesempatan juga meluangkan waktu mereka menjengah sekolah anak-anak mereka untuk bertanya khabar tentang kemajuan anak masing-masing.
Begitulah yang berlaku di SMK St Michael, Ipoh (SMI) sepanjang sesi persekolahan hari ini. Sesi pagi memulakan hari terbuka pada pukul 10 pagi dengan penyerahan laporan peperiksaan pertengahan tahun baru-baru ini kepada para ibu bapa. Jumlah kedatangan ibu bapa dianggarkan sekitar 65 peratus.

Di samping laporan kemajuan, ibu bapa juga menerima takwim aktiviti Julai hingga September supaya mereka maklum semua tarikh aktiviti di SMI yang membabitkan kepentingan anak-anak mereka. Edaran tiga bulan sekali ini dibuat ekoran permintaan ibu bapa sendiri semasa mesyuarat agung PIBG. Mereka mahu menjadi ibu bapa yang bermaklumat supaya dapat membantu pihak sekolah dalam proses menyediakan pakej pembelajaran terbaik.
Ibu bapa juga dihadiahkan dengan oleh-oleh yang istimewa buat julung-julung kalinya. Buletin yang diberi judul The Michaelian Voice yang diterbitkan oleh Kelab Penulisan dan Penerbitan. Semua berita dan rencana yang dimuatkan ialah hasil tulisan ahli persatuan berkenaan.

Penulis blog (PB) sebagai guru tingkatan 6 Atas Sastera 3 (UA3) telah menerima kehadiran 19 daripada 28 orang ibu bapa. Terdapat juga abang dan kakak yang menemani ibu bapa mereka. Dalam kalangan mereka, ada yang pernah bergelar pelajar SMI 40 tahun yang lalu...

No comments: