SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, July 23, 2010

KARNIVAL JUALAN HARI KOKURIKULUM RPS (GIRL'S SCHOOL GRAND SALE)

Ipoh, Sabtu: 24 Julai 2010 / 12 Syaaban 1431
Sebentar tadi penulis blog (PB) berkesempatan mengunjungi sebuah sekolah kluster, iaitu SMK Raja Perempuan Ipoh (RPS) sempena majlis anugerah kokurikulum yang disekalikan dengan karnival jualan. RPS sangat dikenali di peringkat kebangsaan dalam permainan hoki, di samping pasukan kadet polis yang telah memenangi banyak pertandingan. RPS memiliki kemudahan asrama, kelas rancangan khas, dan prasarana fizikal yang serba cukup.
Acara penganugerahan di dewan terbuka sekolah dan aktiviti jualan di padang berjalan serentak. Konsep susunan biasa kerusi di dewan diubah kepada suasana lebih santai, iaitu seperti meja bulat jamuan. Penerima anugerah, jurulatih, tetamu khas dan ibu bapa disediakan tempat yang selesa supaya dapat mengikuti perjalanan majlis sepenuhnya. Usai acara, merka juga akan menuju tapak jualan untuk sama-sama menyumbang kepada dana sekolah menerusi perbelanjaan makan minum dan perkhidmatan lain.
Di samping jualan makanan, terdapat juga ruang niaga syarikat telekomunikasi, kolej sawasta dan agensi kerajaan. Menu yang ditawarkan termasuk hidangan sarapan pagi, rojak buah, masakan panas dan ais krim. Pembayaran dibuat dengan kupon, bertujuan menyediakan sistem kawalan kewangan yang lebih cekap.
Kalau mengharapkan pembeli singgah di gerai sahaja mungkin lambat. Maka, peniaga yang terdiri daripada pelajar berdasarkan kelas perlu membuat promosi, jualan bergerak dan menjajanya di sekeling kawasan yang dibenarkan. Khidmat radio karnival juga digunakan.
Andainya cuaca berterusan panas, berkemungkinan jualan minuman bakal habis dahulu. Apa-apa pun, pengalaman sebagai usahawan separuh hari itu pasti memberi inspirasi kepada pelajar yang mengambil bahagian sebagai input pengetahuan yang berguna. Mereka akan lebih menghargai ibu bapa yang bertungkus-lumus mencari wang untuk menyara kehidupan sekeluarga, di samping membiayai persekolahan anak-anak...

No comments: