SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, July 8, 2010

SMI MODEL MASYARAKAT 1MALAYSIA (MICHAELIANS SUPPORT 1MALAYSIA)

Ipoh, Khamis: 8 Julai 2010 / 25 Rejab 1431

Perpaduan rakyat ialah insurans atau jaminan kedaulatan, kemajuan dan pembangunan sesebuah negara. Proses membina sebuah negara yang bermaruah dan dihormati memakan masa yang begitu panjang. Ironinya, untuk melemahkan sendi-sendi keutuhan negara boleh terjadi sekelip mata andainya berlaku kecuaian dalam menangani perbezaan aliran pemikiran, fahaman, pendapat dan sentimen.
Pengalaman Malaysia dalam menguruskan kepelbagaian telah dikagumi sekian lama. Segala urusan kehidupan rakyat begitu lancar lagi mudah justeru mereka meletakkan kepentingan ramai melebihi kepentingan kelompok kecil. Rakyat akur dengan gesaan pemimpin negara supaya sentiasa bersatu hati demi kejayaan bersama.
Konsep 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan yang menjadi gagasan, slogan dan tagline kepimpinan semasa telah dicanangkan ke seluruh pelosok negara. Budak kecil yang belum bersekolah pun boleh menyebut dengan lancar konsep 1Malaysia justeru saban waktu mereka mendengar tentangnya, selain melihat angka satu yang dibalut jalur gemilang itu. Dari segi itu, sistem penyampaian kerajaan sangatlah berjaya.

Fasa seterusnya ialah supaya rakyat memperkatakan pula tentang prinsip dan perincian konsep 1Malaysia. Jabatan Perdana Menteri (JPM) telah memperuntukkan sejumlah perbelanjaan bagi memastikan perkara berkenaan bakal berlaku. Jentera dan agensi JPM telah digerakkan untuk melaksanakan program jangka panjang bagi memantapkan kefahaman 1Malaysia kepada setiap segmen masyarakat.
SMK St Michael, Ipoh (SMI) boleh dianggap bertuah justeru dipilih oleh pihak JPM sebagai salah sebuah model sekolah 1Malaysia. Buat permulaan SMI menerima kunjungan pihak JPM untuk menerima penerangan tentang 1Malaysia, di samping dibekalkan sejumlah poster dan sepanduk ke arah itu. Komposisi unik warga SMI nyata berjaya memikat perhatian JPM...

No comments: