SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, November 15, 2010

MUSTAJAB DOA KETIKA JEMAAH HAJI WUKUF DI ARAFAH (THE STARTING POINT OF HAJJ)

Kerja haji bermula dengan wukuf di Arafah dari waktu gelincir matahari pada 9 Zulhijjah hingga terbit fajar 10 Zulhijjah. Wukuf ialah berada di bumi Arafah walau sesaat pun dalam tempoh berkenaan. Hari wukuf pada tahun ini ialah Selasa (16 November 2010), dan umat Islam di seantero dunia digalakkan mengambil kesempatan bagi memperbanyak amalan ibadah seperti berpuasa sunat, membasahkan lidah dengan zikrullah dan bertaubat.

Kepentingan wukuf sebagai rukun haji jelas ditegaskan dalam sebuah hadith riwayat Ahmad, Abu Daud, Tarmizi, an-Nasa'i dan Ibnu Majah, al-hajju 'arafah, iaitu "Haji itu (ialah wukuf di) Arafah." Semua jemaah berpakaian ihram dan telah memasang niat haji. Jemaah Malaysia biasanya bergerak dari Makkah pada hari tarwiyyah, iaitu tanggal 8 Zulhijjah.  

Kelebihan dan kemuliaan hari wukuf dijelaskan dalam sebuah hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim, mafhumnya:

"Tidak ada satu hari pun apabila hamba Allah lebih ramai dibebaskan dari neraka berbanding dengan hari Arafah. Bahawa Allah Subhanahu Wata'ala dekat kepada mereka, lalu berbangga dengan mereka Malaikat-malaikatnya dengan berkata: Alangkah mulianya keinginan mereka."

Dalam sebuah hadith lain (riwayat Ahmad dan at-Tabrani), sabda Nabi, mafhumnya:

"(Allah berfirman kepada para malaikat): Lihatlah hamba-hamba-Ku! Mereka datang kepada-Ku dengan rambut kusut dan berdebu, kerana mengharapkan Rahmat-Ku. Maka aku bersaksi kepadamu bahawa Aku telah mengampunkan mereka."


Dr Ali Shariati (meninggal pada 19 Jun 1977) dalam karya ulung beliau, Hajj, telah memberikan pengamatan intelektual dan pengalaman kerohanian yang boleh melengkapkan pengetahuan tentang kerja haji yang ritual. Dr Ali menegaskan bahawa seorang haji yang berhasil mengungkapkan makna haji yang sebenar-benarnya semasa menunaikan rukun Islam kelima itu akan kembali ke negara masing-masing sebagai pemberi petunjuk dalam kegelapan yang dialami masyarakat masing-masing, atau ibarat nyalaan api dalam kelam. Seorang haji dapat mengembalikan al-Qur'an ke kota-kota untuk dibacakan kepada orang-orang hidup.

Musuh Islam selama ini telah menanamkan bibit-bibit perubahan yang kelihatan unik, iaitu mengeluarkan al-Qur'an dari kota, lalu dibawa ke pusara untuk dibacakan kepada orang yang telah mati. Umat Islam yang prihatin, khususnya kaum intelektual harus mendedahkan taktik licik musuh Islam itu supaya kehormatan kaum Muslimin akan bangkit semula. Dengan kembalinya al-Qur'an ke pangkuan masyarakat Islam, barulah inti pati tawhid yang membimbing sistem dan struktur masyarakat yang menghayati aqidah, syariat dan akhlaq bakal membentengi umat daripada tipu daya musuh yang muncul dalam pelbagai rupa bentuk.

Wukuf di Arafah ialah berhenti sebentar, bukannya menetap di situ. Setelah itu perjalanan akan diteruskan lagi ke Muzdalifah (Masy'ar) dan Mina, juga sebentar. Maka, haji ialah sebuah perjalanan, sebuah pergerakan mutlak yang menuju Yang Abadi.

Kerja haji bermula di luar Kaabah. Seorang haji berhenti di padang Arafah, iaitu tempat terjauh dari kota Makkah dalam kerja haji. Arafah juga dikenali sebagai kota satu hari, dan segera lenyap setelah waktu Maghrib tanggal 10 Zulhijjah.

Arafah ialah sebuah padang gersang (walaupun kini telah ditanami pohon yang menghijau) yang dilapisi pasir halus. Terdapat bukit batu pasir yang bernama Jabal Rahmah, iaitu lokasi Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam menyampaikan khutbah terakhir baginda. Arafah juga ialah tempat perkenalan Adam dan Hawa.

Wukuf bermula pada waktu Zuhur yang terang-benderang dan berakhir ketika hari beransur-ansur gelap (Maghrib). Arafah menjadi lambang awal penciptaan manusia yang perlu melalui proses pembelajaran. Manusia memperoleh kesedaran, wawasan, kemerdekaan, pengetahuan dan cinta pada waktu siang.

Doa ialah senjata bagi orang-orang yang beriman. Zikrullah pula bukan sekadar membasahkan lidah dengan kalimah-kalimah suci, bahkan memindahkannya dalam seluruh sistem kehidupan, cara berfikir dan sentuhan teknologi. Neraca nilai tertinggi disandarkan kepada keredaan-Nya semata-mata...

1 comment:

ar-rijal said...

memang benar. wukuf di arafah dilaksanakan semalam. sebahagian negara telah menyambul eidul adha awal hari ini...