SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 19, 2011

DRAMA "ARAH KE MANA" KOMSAS TINGKATAN 1 (PARENTING SKILL, NEGLIGENCE)

Pengenalan

Karya Datuk Johan Jaafar, mantan ketua pengarang kumpulan Utusan Melayu, termuat dalam antologi Kasut Kelopak Jantung, muka surat 145 - 160. Hanya tiga watak ditampilkan iaitu Haji pakir (bapa), Hajah Derisah (ibu) dan Rohani (anak). Daripada tiga babak drama, babak kedua dikira paling penting kerana di situlah teknik penceritaan dan plot dikembangkan.

Babak I

Pada pagi raya, Haji Pakir dan Hajah Derisah berlutut di hadapan sebuah pusara. Kedua-dua suami isteri tidak dapat menahan esak tangis mengenangkan anak mereka Rohani yang telah pergi setahun lalu. Haji Pakir lebih beremosi, sedangkan Hajah Derisah cuba menenangkan suaminya.

Babak II
(imbas kembali)

Haji Pakir menegur cara isterinya yang terlalu memanjakan Rohani, anak tunggal mereka. Hajah Derisah kemudian mengatakan Haji Pakir sama sepertinya, marahkan anak sekejap sahaja kerana akan memujuknya kembali. Haji Pakir mulai sedar bahawa selama ini Rohani diberikan kebebasan tanpa tunjuk ajar agama (jalan selamat yang diredai Allah).

Hajah Derisah menganggap bahawa kesedaran akan datang dengan sendirinya kepada Rohani, sedang Haji Pakir mengatakan bahawa Rohani sudah ibarat menjadi buluh yang sukar dilenturkan. Hajah Derisah menganggap suaminya membuat tuduhan melulu, lalu Haji Pakir menjelaskan bahawa adab Rohani terhadap orang tua telah sampai ke tahap kurang ajar.

Haji Pakir berkeras mahu bertindak tegas, tetapi Hajah Derisah merayu supaya suaminya berlembut. Sedang mereka bercakap, pintu diketuk dengan kuat, diringi siulan. Rohani masuk dengan marah dan membentak ibunya. Haji Pakir mula berasa geram, lalu memulakan konfrontasi (marah-marah).

Haji Pakir membangkitkan perihal Rohani yang tidak lekang duduk di rumah. Sikap Rohani yang suka menjawab dan ingkar akan segala kata Haji Pakir meningkatkan suhu kemarahan sang bapa. Hajah Derisah cuba masuk campur, tetapi tidak diberi laluan oleh Haji Pakir.

Berkali-kali Haji pakir menegaskan bahawa dia bertindak semata-mata kerana sayangkan Rohani, tetapi Rohani hanya mahu kebebasan mutlak. Akhirnya, terpacul dari mulut Haji Pakir tentang kegiatan Rohani menagih dadah. Rohani tetap dengan sikapnya yang enggan mendengar cakap.

Haji Pakir hilang sabar lalu melabel Rohani sebagai celopar. Apabila Rohani selamba menghamburkan perkataan-perkataan yang tidak layak sebagai anak, Haji Pakir lalu menghalau Rohani dari rumah. Ani dengan angkuh melangkah pergi, langsung tidak mengumpamakan ayahnya itu.

Babak III
(Lanjutan Babak I

Haji Pakir masih dengan ratapan yang menyesali jalan yang dipilih oleh arwah Rohani. Haji Pakir juga turut menyalahkan dirinya. Hajah Derisah masih berusaha meyakinkan suaminya bahawa segala yang berlaku sebagai suratan takdir...

Perbincangan


Tema


Penyesalan ibu bapa yang salah mendidik anak


Perwatakan


Tegas (Haji Pakir menegur cara Hajah Derisah mendidik anak)


Lembut hati (Hajah Derisah tidak mahu menyinggung perasaan Rohani, anak tunggalnya)


Patuh / taat (Rohani sentiasa membantah cakap ibu bapa / mengambil kesempatan atas kasih sayang ibu bapa)


Latar masyarakat


Masyarakat yang tegas, lembut hati, patuh / taat


Nilai


Ketegasan, Kelembutan, Kepatuhan / ketaatan


Persoalan


Ketegasan dalam memimpin keluarga


Kelembutan dalam mendidik anak, komunikasi keluarga


Kepatuhan / ketaatan terhadap ibu bapa


Pengajaran


Kita hendaklah tegas dalam memimpin keluarga


Kita hendaklah berlembut dalam mendidik anak, amalan komunikasi keluarga


Kita hendaklah patuh / taat kepada ibu bapa


Teknik penceritaan


Dialog / perbualan


Imbas kembali

No comments: