SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, October 30, 2011

TEKS PENGACARA MAJLIS PENUTUP KEJOHANAN SUKAN (EMCEE FOR SPORT CLOSING CEREMONY)

SMK ST MICHAEL, IPOH
KEJOHANAN SUKAN SEKOLAH-SEKOLAH PREMIER
TEKS PENGACARA MAJLIS PERASMIAN PENUTUP

Q: Apabila isyarat diterima Pengarah Pelajaran Perak tiba, bersedia dengan pengumuman.

A: Mengumumkan ketibaan Yang Berbahagia, Dato’ Mohd Rauhi bin Mohd Isa, Pengarah Pelajaran Negeri Perak Darul Ridzuan.

Q: Pengarah akan menyaksikan perlawanan bola sepak akhir. Maklumkan kedudukan perlawanan yang sedang berlangsung.

A: Sebagai makluman Dato’, perlawanan yang sedang berlangsung di padang ialah antara SMK Anderson Ipoh menentang SMK Clifford Kuala Kangsar. Sepak mula ialah pada pukul 8.52 pagi. Kedudukan semasa ialah SMK Anderson mendahului SMK Clifford 1-0.

Q: Pengarah akan dijemput untuk minuman pagi. Minta semua kontinjen berada di padang.

A: Assalamu alaikum dan selamat pagi. Mohon semua peserta kontinjen dan guru pengiring berada di kawasan padang untuk taklimat protokol.

Q: Setelah kontinjen bersedia, jemput Cikgu Borhan menyampaikan taklimat protokol

A: Dijemput Cikgu Borhan menyampaikan taklimat protokol kepada semua kontinjen. Mohon diberi perhatian supaya majlis penyampaian hadiah oleh Dato’ Pengarah Pelajaran Perak sebentar lagi dapat berjalan lancar.

Q: Apabila Cikgu Helmi menerima isyarat “walkie-talkie” daripada Cikgu Adi, sesi taklimat protokol ditamatkan. Maklumkan supaya semua kontinjen mengambil tempat masing-masing dan bersedia untuk upacara majlis

A: Terima kasih Cikgu Helmi dan Cikgu Borhan. Majlis akan bermula sebentar sahaja lagi. Mohon semua kontinjen bersedia di tempat yang ditetapkan.

Q: Sebaik Dato’ Pengarah dan tetamu kehormat duduk, ambil masa bertenang selama satu minit. Setelah itu, mulakan majlis dengan lagu-lagu rasmi.

A: Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Salam sejahtera, dan selamat pagi

Majlis dimulakan dengan nyanyian lagu “Negaraku” dan lagu “Negeri Perak” dengan iringan pasukan pancaragam SMK St. Michael, Ipoh. Diikuti dengan nyanyian lagu “Perak Sentiasa Di Puncak Kecemerlangan”. Mohon hadirin bersama-sama bersedia menyanyikan lagu-lagu yang disebutkan.

Q: Usai nyanyian, ucapkan terima kasih dan jemput tetamu dan hadirin duduk. Pengacara akan menyampaikan kata alu-aluan ringkas dan menghadap majlis. Baca senarai tetamu berdasarkan nota protokol majlis.

A: Terima kasih. Tetamu dan hadiirin dipersilakan duduk.

Yang Berbahagia Dato’ Mohd Rauhi bin Mohd Isa, Pengarah Pelajaran Negeri Perak,
Yang Berusaha Pegawai-pegawai Kanan JPN Perak dan Tuan PPD yang hadir,
Yang Berusaha Puan Loh Wei Seng, Pengetua SMK St Michael, Ipoh
Yang Berusaha Puan Hajah Nuriza binti Dato’ Sulaiman, Pengetua SMK (P) Treacher Methodist, Taiping
Yang Berusaha Tuan-tuan pengetua sekolah-sekolah premier negeri Perak
Pengurusan dan peserta pasukan sekolah premier yang mengambil bahagian,
Hadirin hadirat yang dimuliakan.

Majlis mengalu-alukan kehadiran Yang Berbahagia Dato’ Mohd Rauhi bin Mohd Isa, Pengarah Pelajaran Negeri Perak ke majlis penutupan rasmi kejohanan sukan sekolah-sekolah premier zon Perak edisi 2011 kelolaan bersama SMK ST Michael, Ipoh dan SMK (P) Treacher Methodist, Taiping. Sesungguhnya kehadiran Yang Berbahagia Dato’ ialah lambang keprihatinan terhadap sumbangan sekolah-sekolah premier dalam merealisasikan slogan “Perak Sentiasa Di Puncak Kecemerlangan”.

Anak muda mengalun qasidah
Tiada kekok tampil ke depan
Pembuka kata berlalu sudah
Mari kita mendengar ucapan

Majlis menjemput Yang Berusaha, Puan Loh Wei Seng, Pengetua SMK St. Michael, Ipoh selaku pengerusi bersama jawatankuasa pengelola kejohanan sukan sekolah-sekolah premier negeri Perak 2011 menyampaikan ucapan. Dipersilakan.

Q: Usai ucapan pengetua, ucapkan terima kasih. Tunggu hingga beliau mengambil tempat semula.

A: Terima kasih Puan Loh Wei Seng. Kini, tibalah masa yang dinanti-nantikan. Majlis dengan segala takzim dan hormatnya mempersilakan Yang Berbahagia Dato’ Mohd Rauhi bin Mohd Isa, Pengarah pelajaran Negeri Perak menyampaikan ucapan dan seterusnya menutup dengan rasminya kejohanan sukan sekolah-sekolah premier zon Perak. Yang Berbahagia Dato’ dipersilakan.

Q: Usai ucapan penutup, ucapkan terima kasih. Bersedia untuk acara penyampaian hadiah setelah Pengarah mengambil tempat. Jemput pasukan bola jaring bersedia di atas pentas penerimaan hadiah.

A: Majlis merakamkan terima kasih atas ucapan penutup oleh Yang Berbahagia Dato’ Mohd Rauhi bin Mohd Isa, Pengarah Pelajaran Perak sebentar tadi.

Jalan lengkok redup berkalis
Damba pedoman menyongsong arah
Ucapan Dato’ merasmi majlis
Tanda kejohanan berlangsung meriah

Majlis diteruskan dengan acara penyampaian hadiah kepada para pemenang.
Secara keseluruhannya sebanyak 21 buah sekolah premier negeri Perak telah mengambil bahagian dalam kejohanan yang bermula awal September yang lalu. Sebanyak tiga acara telah dipertandingkan, iaitu:
Bola jaring, disertai 10 pasukan;
Hoki lelaki, disertai 9 pasukan; dan
Bola sepak, disertai 10 pasukan

Penyampaian hadiah setiap acara daripada tempat pertama hingga keempat akan dijalankan secara serentak. Penyampaian hadiah dimulakan dengan pemenang-pemenang pertandingan bola jaring. Semua anggota kontinjen pasukan bola jaring dipersilakan bersedia dia atas pentas penerimaaan hadiah.

Q: Tunggu hingga pasukan bola jaring bersedia dia atas pentas penerimaan hadiah. Jemput Puan loh mengiringi Dato’ Pengarah ke tempat penerimaan hadiah. Teruskan dengan pegawai pengiring gai penyampai hadiah yang seterusnya.

A: Majlis dengan segala hormatnya mempersilakan Puan Loh Wei Seng menjemput dan mengiringi Yang Berbahagia Dato’ Mohd Rauhi bin Mohd Isa bergerak ke tempat penyampaian hadiah untuk pasukan yang berjaya menjadi johan.

Q: Tunggu hingga kedua-dua Dato’ Pengarah dan Puan Loh berada di tempat penyampaian hadiah. Umumkan pula pegawai pengiring bagi penyampai hadiah yang seterusnya.

A: Majlis seterusnya mempersilakan Puan Nuriza binti Dato’ Sulaiman, Pengetua SMK (P) Treacher Methodist Taiping selaku pengerusi jawatankuasa bersama pengelola kejohanan bagi menjemput dan mengiringi Yang Berusaha Tuan Haji Rozi bin Puteh Ahmad, Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, JPN Perak ke tempat penyampaian hadiah naib johan.

Puan Hajjah Normah binti Haji Karimin, Penolong Kanan Kokurikulum SMK St Michael, Ipoh untuk mengiringi Yang Berusaha Puan Ommi Kalsom binti Mohammad, Pegawai Pelajaran daerah larut, Matang dan Selama ke tempat penyampaian hadiah pemenang ketiga.
En. Badrol Hisham bin Hamzah, Penolong Kanan Kokurikulum SMK (P) Treacher Methodist Taiping mengiringi Yang Berusaha Encik Kamal bin Mansor, Pegawai Pelajaran Daerah Perak Tengah ke tempat penyampaian hadiah pemenang keempat.

Q: Setelah semua penyampai hadiah bersedia, mulakan dengan bola jaring.

A: Penyampaian hadiah dimulakan dengan pemenang-pemenang pertandingan bola jaring. Semua anggota kontinjen dipersilakan menerima hadiah.

Q: Sambil hadiah-hadiah disampaikan, umumkan nama pasukan yang menang.

A: Johan bola jaring kejohanan sukan sekolah-sekolah premier zon Perak 2011 jatuh kepada: SMK Raja Perempuan Ipoh
Pemenang kedua: SMK Ave maria Convent, Ipoh
Pemenang ketiga: SMK Perempuan Methodist, Ipoh
Pemenang keempat: SMK Raja Perempuan Kalsom, Kuala Kangsar

Pemenang akan bergambar kenangan dengan tetamu kehormat selaku penyampai hadiah

Q: Usai sesi bergambar, teruskan dengan penyampaian hadiah acara hoki lelaki.

A: Seterusnya majlis mempersilakan pemenang-pemenang acara pertandingan hoki lelaki tampil menerima hadiah.

Q: Sambil hadiah-hadiah disampaikan, umumkan nama pasukan yang menang.

A: Johan hoki kejohanan sukan sekolah-sekolah premier zon Perak 2011 jatuh kepada:
SMK Anderson, Ipoh
Pemenang kedua: Kolej Melayu Kuala Kangsar
Pemenang ketiga: Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh
Pemenang keempat: SMK Anglo Chinese, Ipoh
Pemenang akan bergambar kenangan dengan tetamu kehormat selaku penyampai hadiah

Q: Usai sesi bergambar, teruskan dengan penyampaian hadiah acara bola sepak.

A: Akhir sekali penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan bola sepak. Johan bola sepak kejohanan sukan sekolah-sekolah premier zon Perak 2011 jatuh kepada: SMK Anderson, Ipoh
Pemenang kedua: SMK Clifford, Kuala Kangsar
Pemenang ketiga: SMK King edward VII Taiping
Pemenang keempat: Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh

Pemenang akan bergambar kenangan dengan tetamu kehormat selaku penyampai hadiah

Q: Usai sesi bergambar, teruskan dengan sesi penyampaian cenderamata.

A: Sebagai tanda terima kasih, majlis mempersilakan Yang Berusaha Puan Loh Wei Seng menyampaikan cenderamata kepada Yang Berbahagaia Dato’ Mohd Rauhi dan Mohd Isa, Pengarah Pelajaran Negeri Perak.

Q: Umumkan cenderamata seterusnya.

A: Seterusnya dipersilakan Yang Berusaha Puan Nuriza binti Dato’ Sulaiman menyampaikan cenderamata kepada Yang Berusaha, Tuan haji Rozi bin Puteh ahmad.

Dipersilakan pula Puan Hajjah Normah binti Haji Karimin menyampaikan cenderamata kepada Yang Berusaha, Puan Ommi Kalsum bin Mohammad.

Dipersilakan En. Badrol Hisham bin Hamzah menyampiakan cenderamata kepada yang Berusaha Encik Kamal bin Mansor.

Q: Usai penyampaian cenderamata, ucapkan terima kasih.

A: Terima kasih Yang Berbahagia Dato’ dan tetamu-tetamu kehormat yang sudi menyempurnakan upacara penyampaian hadiah sebentar tadi.

Q: Tunggu hingga Dato’ Pengarah dan ketiga-tiga KS diiringi semula ke tempat duduk utama.
Bersedia untuk bacaan doa.

A: Sebagai tanda syukur bahawa majlis pada hari ini berjalan dengan jayanya, dengan hormatnya dipersilakan al-Fadil Ustaz Suhaimi bin Hamid untuk memimpin bacaan doa. Tafaddhal ya ustaz.

Q: Usai doa, ucapkan terima kasih. Tunggu hingga Ustaz Suhaimi kembali ke tempat duduk. Umumkan sorakan 3 kali pimpinan Encik Borhan.

A: Terima kasih al-Fadil Ustaz Suhaimi.

Seterusnya ialah sorakan semangat sebanyak 3 kali sebagai tanda sokongan kepada slogan “Perak Sentiasa Di Puncak Kecemerlangan”. Silakan Encik Borhan.

Q: Umumkan pula tetamu meninggalkan majlis.

A: Seterusnya majlis mempersilakan sekali lagi Puan Loh Wei Seng menjemput dan mengiringi Dato’ Mohd Rauhi bin Mohd Isa ke bilik jamuan makan tengah hari. Semua tetamu jemputan juga dipersilakan bergerak ke bilik-bilik jamuan yang telah disediakan.

Q: Setelah Pengarah dan tetamu beredar

A: Majlis berakhir di sini. Tahniah kepada semua pemenang.

Pengumuman kepada semua wakil semua kontinjen dan para petugas. Di jemput ke kawasan di belakang khemah utama ini bagi mendapatkan pek makanan tengah tengah hari.

Sekian. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

3 comments:

Sri Mersing said...

saya adalah bekas student SM Anderson 1973 - 1975; first Malay Medium.

PTPS ESPORT PT said...

Assalamualaikum.
Mohon share ya cikgu.
Terima kasih :-)

Unknown said...

Terima kasih...panduan yg baik..sangat membantu.Mohon share