SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 23, 2010

SUKAN SEBAGAI SATU INDUSTRI: 1 MURID 1 SUKAN (THE BUSINESS OF SPORT IN SCHOOL)

Ekoran ketidakupayaan skuad badminton Piala Thomas negara menyaingi ketangkasan jagoan China baru-baru ini, pelbagai andaian, idea dan kritikan telah dilontarkan oleh tokoh yang dianggap berwibawa. Profesor Emeritus Datuk Dr Khoo Kay Kim (bekas pelajar tingkatan 6 di St Michael's Institution) meletakkan akar umbi kelemahan daya juang atlet Malaysia dengan sikap masyarakat yang terlalu mengutamakan perkara yang bukan-bukan. Masyarakat Malaysia kini sangat lemah dan lembik, serta tidak mempunyai kekuatan minda berbanding dengan pemain negara lain (Kosmo! Ahad: 23 Mei 2010, 63).

Pada dekad 1980-an, Malaysia sangat digeruni sebagai kuasa besar bola sepak, badminton dan hoki di benua Asia, dan memiliki ranking yang baik di peringkat dunia. Pasukan bola sepak dan hoki berjaya meloloskan diri ke temasya Olimpik tanpa banyak masalah. Kini, pasukan negara terkial-kial mencari rentak untuk menyaingi pasukan yang dahulunya hanya berstatus belasahan.

Sebagai contoh, skuad bola sepak kita sudah jauh ketinggalan dengan Jepun dan Korea Selatan. Kita juga menghadapi masalah di peringkat Asia Tenggara, terutama Thailand dan Singapura. Kemungkinan tahap permainan kita tidak jatuh, cuma tahap permainan lawan meningkat lebih tinggi.

Untuk berlaku adil, mutu sukan negara bukanlah teruk sangat. Malaysia memiliki pemain nombor satu dunia dalam sukan boling padang, tenpin boling, skuasy, dan perahu layar. Atlet lumba basikal dan menembak juga berjaya menyelitkan diri dalam kelompok elit dunia. 

Namun, acara sukan yang disenaraikan itu tidak memiliki kelompok penggemar yang banyak. Kalau diadakan pertandingan, waima di peringkat dunia sekalipun, bilangan penonton yang hadir boleh dikira dengan jari. Sedangkan acara bola sepak, walaupun negara disenaraikan  dalam kelompok bawahan dunia, masih mampu menggamit jumlah penonton "pecah stadium".

Cuba tanyakan mana-mana pelajar atau orang awam sama ada mereka mengenali pemain boling padang atau atlet perahu layar kebanggaan negara? Barangkali mereka lebih cepat menyebut nama pemain bola sepak negeri dalam Liga M. Apabila berlangsung Piala Dunia di Afrika Selatan  mulai bulan Jun nanti, jangan harap masyarakat kita hendak melayan acara sukan yang lain.

Sukan sememangnya suatu industri berskala besar. Segala kemudahan, pakar dan peralatan  sukan menelan biaya yang tidak sedikit jumlahnya. Kesan pengganda dan kesan rantaian aktiviti sukan demikian luas hingga mencetuskan pelbagai projek dan peluang perniagaan.

Di kampung, kanak-kanak bebas bermain bola sepak di tanah lapang atau di tepi pantai.  Keadaannya akan berlainan dengan di bandar yang dipenuhi pelbagai premis awam dan komersial pada setiap inci tanah yang ada. Maka, di bandar diwujudkan arena futsal yang dikenakan kadar sewaan tertentu.

Tidak hairanlah bola sepak dianggap sebagai sukan awam kerana boleh dilangsungkan di mana-mana. Acara sukan lain memerlukan gelanggang yang khusus, peralatan yang mahal dan jersi yang perlu ditempah khas. Akhirnya, acara sukan selain bola sepak hanya disertai oleh kelompok masyarakat tertentu, terutama di kawasan bandar.

Kemuncak prestasi seseorang atlet ialah dalam lingkungan usia 20-an. Walaupun demikian, penyediaan seseorang atlet yang hebat perlu dimulai sewaktu usia awal kanak-kanak lagi. Maknanya, bakat-bakat sukan hendaklah dikenal pasti di peringkat sekolah rendah lagi.

Langkah mewajibkan penyertaan murid dalam sukan wajar dialu-alukan. Haji Mohd Sabri, presiden Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat menganggap konsep 1 murid 1 sukan sebagai kena pada masanya supaya hasrat falsafah pendidikan kebangsaan yang dirujuk sebagai JERI (jasmani, emosi, rohani, inteleks) menerusi aktiviti sukan dapat menyerlahkan potensi insan yang menyeluruh dan seimbang. Namun, beliau turut mengingatkan supaya segala perancangan tentang kemudahan dan kepakaran dilaksanakan lebih awal. Perhatian terhadap murid yang kurang beruntung, kelainan upaya dan bermasalah kesihatan juga perlu diambil kira.

Negara maju seperti Amerika Syarikat, Australia dan United Kingdom memiliki universiti khusus dalam bidang sukan, di samping institut penyelidikan dan pembangunan sukan. Pusat sukan berprestasi tinggi turut mendapat sentuhan pakar pelbagai disiplin ilmu. Sukan dianggap sebagai satu bidang sains dan seni sekali gus.

Australia misalnya bermegah dengan AIS (Australian Institute of Sports). Walaupun jumlah penduduk negara bertaraf benua itu lebih rendah berbanding dengan negara kita, atlet mereka dipusatkan supaya hal-hal kecergasan, pemakanan dan taktikal senantiasa diawasi. Sebab itu Australia memiliki banyak atlet yang setara pencapaiannya untuk dihantar menyertai sejumlah kejohanan secara serentak.

Malaysia telah mengorak langkah menubuhkan sekolah sukan (Bukit Jalil, Bandar Penawar), sekolah kluster kecemerlangan sukan, dan sekolah projek sukan negeri. UKM, UM dan UPM turut diberi peranan memajukan bidang sukan dengan sentuhan intelektual yang berteraskan penyelidikan.  Ibarat menanam pokok, hasilnya hanya dapat dilihat dalam tempoh beberapa tahun lagi...

3 comments:

luvelysyue said...

isu ni pon saya suke,,saya siap print lagik nak baca tuk tmudga ckgu...

sngat menarik pandangan ckgu,pas sya baca n teliti,ckgu ni boleh jadi cm pengulas/wartawan pendidikan kat majalah or paper la..

btw,,mekaseh ckgu

nujum said...

kalau ada cadangan tajuk lain juga dialu-alukan...

Anonymous said...

hebatlah cikgu... kalau boleh.. ulas isu mengenai 1Malaysia pula. anak-anak muda kita masih lagi keliru dan pertikaikan mesej kerajaan nie...