Proses Analisis Data
Setelah semua set soal selidik dikembalikan, jawapan kepada item diberikan nombor siri kod yang tertentu. Contohnya, data mentah ditukar kepada bentuk yang lebih mudah difahami dan dijelaskan, iaitu peratusan. Data peratusan kemudiannya dipersembahkan dalam bentuk jadual, carta, taburan kekerapan, atau histogram.
Jenis Data
1 Data Nominal
digunakan untuk membuat pengkelasan / kategori
contoh: nombor kad pendaftaran / matriks pelajar prauniversiti (setiap nombor hanya mewakili pelajar tertentu);
juga sebagai ganti ciri, contohnya "1" = lelaki; "2" = wanita; "1" = kaedah algebra; "2" = kaedah rajah
(tiada implikasi bahawa lelaki lebih daripada wanita! / kaedah algebra lebih besar daripada kaedah rajah!)
2 Data Ordinal
digunakan untuk perbandingan (kedudukan) / perbezaan pangkatan / susunan relatif
contoh: susunan skor kursus Pengajian Am daripada markah tertinggi ke markah terendah
kedudukan nombor 1 tidak semestinya bermakna dua kali ganda lebih baik berbanding
dengan nombor 2 (johan 100 meter hanya dipisahkan dengan satu langkah daripada naib johan)
3 Data Sela / Interval
membezakan antara pangkatan dengan menggunakan skala yang tetap
contoh: 1 - 10; 11 - 20; 21 - 30; 31 -40; dan seterusnya
perhatian: "0" bukan bermakna tidak wujud, misalnya suhu 0 darjah celcius bukan bermakna tiada suhu!
4 Data Nisbah / Ratio
melambangkan nilai sebenar nombor
contoh: pendapatan wang, umur
Konsep Data Kuantitatif
Proses mempersembahkan data dalam format angka (numeric) membolehkan analisis berbantukan komputer atau kalkulator. Antara perisian yang biasa digunakan ialah Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS), Microcase, Minitab, StatView, atau SPSS Science (SYSTAT). Jika penyelidik muda mengalami kesukaran bagi menggunakan perisian yang disebutkan, mereka boleh sahaja memproses data menerusi lembaran Excel, atau sekadar menghitung peratusan dengan kalkulator.
Pengiraan % ialah dengan membahagikan kategori jawapan bagi setiap item dengan jumlah sampel responden Contohnya, data mentah yang diperoleh telah diringkaskan dalam bentuk jadual seperti di bawah:
Item / Skala Jawapan 4 3 2 1
1 Persembahan buku teks menarik 2 22 12 14
2 Buku teks ialah rujukan utama pembelajaran 9 25 10 6
3 Ketebalan buku teks adalah munasabah 1 7 32 10
4 Harga buku teks agak mahal 36 8 6 0
5 Tidak salah menggunakan salinan buku teks 19 15 2 14
6 Buku teks sukar diperoleh di kedai buku 22 17 9 2
7 Buku teks prauniversiti perlu percuma 47 3 0 0
(Skala: 4 = amat setuju; 3 = setuju; 2 = tidak setuju; 1 = tidak pasti)
Hitungan item 1 bagi skala amat setuju ialah = jumlah respons jawapan / jumlah sampel X 100% ==> 2/50 X 100% = 4%. Buat hitungan bagi setiap respons mengikut item. Jika penyelidik menggunakan kalkulator, untuk jadual di atas yang mengandungi sekadar 7 item soalan, hitungan berulang-ulang perlu dilakukan sebanyak 28 kali.
Bayangkan jika sampel responden yang terlibat ialah sebanyak 82 orang, sudah tentu sejumlah 328 hitungan perlu disiapkan, lalu disemak semula. Maka, penyelidik muda digalakkan menggunakan perisian yang lebih canggih seperti SPSS yang bukan sahaja cepat dan mudah, bahkan kemungkinan kesilapan adalah minimum. Jika masih ragu-ragu, gunakan sahaja lembaran Excel atau Words yang boleh menghitung peratusan secara sekali gus.
Persembahan Data Penyelidikan
Pada asasnya penyelidik muda digalakkan untuk menggunakah jadual taburan kekerapan seperti berikut:
Bil | Item | Amat Setuju | Setuju | Tidak Setuju | Tidak Pasti |
1 | Persembahan buku teks menarik | 2 (4.00) | 22 (44.00) | 12 (24.00) | 14 (28.00) |
2 | Buku teks rujukan utama pembelajaran | 9 (18.00) | 25 (50.00) | 10 (20.00) | 5 (10.00) |
3 | Ketebalan buku teks munasabah | 1 (2.00) | 7 (14.00) | 32 (64.00) | 10 (20.00) |
4 | Harga buku teks agak mahal | 36 (72.00) | 8 (16.00) | 6 (12.00) | 0 (0.00) |
5 | Tidak salah buku teks fotostat | 19 (38.00) | 15 (30.00) | 2 (4.00) | 14 (28.00) |
6 | Buku teks sukar diperoleh di kedai buku | 22 (44.00) | 17 (34.00) | 9 (18.00) | 2 (4.00) |
7 | Buku teks prauniversiti perlu percuma | 47 (94.00) | 3 (6.00) | 0 (0.00) | 0 (0.00) |
Jadual 1: Persepsi pelajar prauniversiti tentang buku teks
Perancangan Aktiviti Analisis Data:
Bil / Aktiviti | Masa | Catatan |
1 Semakan kemas kini draf laporan - bab pengenalan (tajuk, penyataan masalah, objektif penyelidikan, soalan penyelidikan, definisi pemboleh ubah operasional, kaedah sepintas lalu) 2 Tinjauan bacaan: sejajar dengan bab 1, : sebagai asas instrumentasi 3 Kaedah kajian: instrumentasi (item soal selidik) : populasi / sampel bukan rawak bertujuan : pentadbiran soal selidik : jadual data mentah | 1.20 | Penjelasan lisan Tinjauan meja ke meja |
4 Pengenalan analisis data (bab 4) | 1.35 | rujuk nota kuliah |
5 Menghitung % setiap respons jawapan | 1.45 | gunakan kalkulator |
6 Menyusun data dalam jadual | 2.00 | baris dan ruang mesti betul |
7 Mengklasifikasi taburan data: kecenderungan memusat, pencong | 2.20 | rujukj nota kuliah |
8 Tafsiran data: kaitkan dengan soalan penyelidikan | 2.25 | sahkan kesejajaran |
9 Persediaan minggu hadapan: Kesimpulan, saranan - pastikan draf laporan penuh disediakan - pastikan dapatan sejajar dengan soalan penyelidikan | 2.30 – 2.40 | tegaskan bahawa semua analisis perlu disiapkan sebelum bab 5 |
No comments:
Post a Comment