SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, August 10, 2010

TAZKIRAH RAMADAN DI SMI (FASTING TALK BY USTAZ SHAKIR)

Ipoh, Selasa; 10 Ogos 2010 / 29 Syaaban 1431

Bulan puasa dijangka bermula esok. Umat Islam seluruh dunia bakal menjalani rukun Islam ketiga itu berdasarkan zon waktu masing-masing. Puasa bererti menahan lapar dan dahaga, serta menahan diri daripada segala perkara yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam mata hari.

Puasa dilakukan justeru disyariatkan oleh Allah Subhanahu Wa Taala. Dalam al-Quran ditegaskan tentang matlamat akhir puasa, iaitu mencapai tahap taqwa. Antara ciri insan yang bertaqwa ialah menghiasi peribadi dengan segala sifat terpuji (mahmudah), selain menjauhi segala sifat keji (mazmummah).
Demikian antara penegasan yang dilontarkan oleh Tuan Haji Ahmad Shakir bin Tayat, seorang guru Pendidikan Islam yang telah berkecimpung dalam dunia pendidikan melebihi dua dekad lamanya. Beliau menyatakan demikian di hadapan lebih 1,500 orang warga SMK St Michael, Ipoh (SMI) di tapak perhimpunan awal pagi ini. Tazkirah yang disampaikan mendapat perhatian hadirin, termasuk warga SMI yang bukan Islam.
 Seperti biasa, ulang kaji tentang niat puasa, dan segala hukum hakam asas puasa dijelaskan kembali. Ustaz Syakir juga menyebut dengan hikmah puasa dan amalan-amalan yang diutamakan sepanjang bulan Ramadan. Pelajar digesa mengerjakan solat tarawih mulai malam ini justeru ibadah berkenaan hanya khusus pada bulan Ramadan.

No comments: