SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, August 10, 2010

KEPENTINGAN SIJIL BERHENTI SEKOLAH (THE VALUE OF SCHOOL LEAVING CERTIFICATE)

Selain slip dan sijil peperiksaan awam, sijil berhenti sekolah, serta surat akuan dianggap sebagai sangat penting kepada setiap orang pelajar yang bakal menamatkan alam persekolahan. Segala maklumat yang tercatat seolah-olah berfungsi sebagi penarafan pihak sekolah terhadap bekas pelajarnya. Sijil berkenaan diangkat sebagai instrumen yang memiliki kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi memandangkan item dan kriteria yang ditetapkan telah melalui suatu proses rekod dan dokumentasi yang lengkap dengan bukti yang kukuh.
Memandangkan pentingnya sijil berhenti dan surat akuan, pelajar digesa supaya sentiasa mengambil berat tentang butiran yang dimasukkan. Pada kebiasaannya, proses menyediakan sijil berhenti yang muktamad hanya dilakukan sesudah melepasi beberapa kali tapisan draf. Di SMK St Michael, proses penyediaan sijil berhenti dan surat akuan dimulai dengan taklimat guru tingkatan dan taklimat murid.

Maknanya, peluang akses terhadap draf dokumen penting berkenaan diberikan kepada semua murid dan pelajar. Proses memuktamadkan dokumen sijil berhenti sekolah dan surat akuan terletak di bawah bidang tugas Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid. Di SMI, Encik Velupillai telah mereka bentuk satu sistem jaringan tempatan (local area network, LAN) dalam talian bagi memudahkan proses memasukkan segala maklumat pelajar untuk tujuan yang dimaksudkan.
Murid dan pelajar bukan sahaja berpeluang membuat semakan terhadap butiran yang sedia tercatat, bahkan boleh mencadangkan maklumat tambahan yang boleh meningkatkan nilai sijil berkenaan di mata bakal majikan, institut pengajian tinggi, serta masyarakat luas. Namun, butiran atau maklumat tambahan itu perlu mendapat pengesahan guru yang berkaitan. Jika membabitkan aktiviti kokurikulum dan kedudukan jawatan khas, maklumat yang sama mestilah telah tercatat dalam buku laporan kokurikulum pelajar.

Semua salinan draf perlu disertakan tandatangan pelajar dan guru tingkatan untuk tujuan rujukan jika timbul sebarang kemusykilan kemudian hari. Prinsip akauntabiliti, integriti dan ketelusan telah dipraktikkan kepada seluruh warga SMI. Secara tidak langsung, ciri sebuah masyarakat maju dan masyarakat madani telah disemai dengan bersungguh-sungguh di SMI...

3 comments:

Anonymous said...

lau hlang cmne??blh dpatkn blik x kt skolah sy???

Unknown said...

Kalau xde spm boly dapat ke sijil berhenti

mikael shah said...

X penting pun sebenarnya kalau di dunia luar....