SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, August 17, 2010

BEKAS PENYELIA PETANG SMI PENGARAH BARU JPN PERAK (FORMER SMI'S SENIOR ASSISTANT APPOINTED AS THE NEW DIRECTOR OF PERAK EDUCATION DEPARTMENT)

Negeri Perak menerima Pengarah Pelajaran yang baharu, Encik Mohd Rauhi bin Isa. Beliau  ialah mantan Pengetua Cemerlang Jusa C yang mula menyandang jawatan berkenaan semasa menerajui Kolej Melayu Kuala Kangsar. Sebelum dilantik sebagai pengarah negeri, Encik Rauhi ialah Pengetua SMK Raja Permaisuri Bainun, Ipoh selama lebih kurang dua bulan.
Encik Rauhi diapit oleh Encik Kamaruddin dan Encik Anuar

Nama Encik Rauhi mulai dikenali ramai dengan projek jalur gemilang terbesar sempena sambutan kemerdekaan semasa bertugas sebagai pengetua SMK Seri Ampang, Ipoh. Semasa hari belia di Stadium Indera Mulia, Ipoh, Dato' Seri Tajol Rosli Ghazali, Menteri Besar Perak ketika itu memperkenalkan Encik Rauhi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad. Penulis blog (PB) hadir atas kapasiti guru pengiring murid SM Teknik Ipoh, Persiaran Brash.

Mungkin kepada orang lain projek bendera gergasi itu tidak berfaedah dan membazir. Namun, bagi Encik Rauhi itu hanyalah lambang kepada cita-cita dan minda yang besar. Beliau  gemar  sekali bermetafora: kepantasan meluru mungkin dibezakan oleh jenama dan  jenis kasut yang dipakai oleh seseorang.
Pertama kali PB diperkenalkan dengan Encik Rauhi ialah di kantin SMK Ulu Kinta ketika bertugas sebagai pentaksir ujian lisan. Jawatan yang disandang Encik Rauhi pada masa itu ialah Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid, Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR), Ipoh. Beliau lebih banyak mendengar daripada bercakap.

Sentuhan magis Encik Rauhi pernah menaikkan semula Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR), Seremban sebagai sebuah sekolah elit di Malaysia. Beliau juga turut melonjakkan nama MCKK di persada antarabangsa, terutama setelah berjaya menganjurkan persidangan pelajar peringkat dunia tahun lalu.

Antara nasihat Encik Rauhi kepada guru ialah supaya tahan telinga jika hendak menapak hierarki yang lebih tinggi dalam dunia pendidikan. Sifat lembap dan toksik juga mesti dijauhi sama sekali. Ciri kepimpinan yang bertindak cekap dan cepat hendaklah disemai dalam jiwa.

Encik Rauhi percaya kepada inovasi dan kreativiti dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Projek Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) Jusa C beliau ialah 3M (Main, Muzik, Makan) yang dilaksanakan kepada sekumpulan murid orang Asli. Menerusi kaedah berkenaan, nyata bahawa pemupukan pembelajaran dalam kalangan peserta projek menampakkan kemajuan yang begitu drastik.

Sebagai pemimpin pendidikan, Encik Rauhi menggalakkan guru bercakap tentang tema-tema yang positif sahaja. Bagi beliau, keluhan dan sungutan tidak banyak membantu. Sebaliknya, guru harus lebih bersedia melakukan perancangan, di samping sentiasa mencari jalan ke arah pelaksanaan tugas dan perubahan yang menuju pencapaian terbaik.

Encik Rauhi juga tidak pernah lokek berkongsi kepakaran dalam pentaksiran bahasa dan penilaian tahap kecekapan. Beliau memberi penekanan terhadap kemahiran generik berbanding dengan kemahiran kandungan. Kebijaksanaan seseorang akan terserlah menerusi cara mempersembahkan idea dalam percakapan dan penulisan.

Selamat bertugas tuan pengarah...

No comments: