SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, August 24, 2010

DATUK BANDAR RAI ANAK YATIM (CITY COUNCIL SPONSORED FASTING FUNCTION)

Ipoh, Selasa: 24 Ogos 2010 / 14 Ramadan 1431

Sepanjang bulan Ramadan al-Mubarak ini, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) mendekati sebahagian warganya menerusi program berbuka puasa di masjid dan surau yang terpilih mengikut giliran setiap tahun. Tumpuan diberikan kepada masjid dan surau yang masih memerlukan perhatian MBI dari segi kewangan dan program. Surau al-Hidayah yang terletak dalam kariah Taman Desa Indah, Taman Ipoh Jaya Timur, Taman Seri Ampang dan sebahagian Rapat Setia Baru bertuah apabila Dato' Roshidi Hashim, datuk bandar sendiri sudi meluangkan masa kira-kira empat jam bersama jemaah hingga selesai solat tarawih.
Tetamu jemputan majlis ialah seramai 15 orang kanak-kanak yatim dari rumah kebajikan Barakah, yang terletak di Taman Strawberry, Pinggir Rapat Perdana, kira-kira satu kilometer daripada lokasi surau al-Hidayah. Selain diraikan dengan juadah berbuka, setiap seorang anak yatim turut membawa pulang oleh-oleh sumbangan penganjur bersama program, iaitu Ambank,  Bernas, Berita Harian, Hotel Heritage dan Kumpulan Yusof Taiyoob. Rumah kebajikan berkenaan turut menerima sumbangan wang tunai berjumlah RM1,000 daripada Ambank.
 pengurus kanan Ambank dari Kuala Lumpur menyampaikan oleh-oleh

Dato' Roshidi membawa khabar gembira buat jemaah surau al-Hidayah apabila mengumumkan peruntukan berjumlah RM10,000 bagi kerja naik taraf kemudahan surau. Di samping menegaskan komitmen MBI merangka pelan penyuraian kesesakan lalu lintas dalam kawasan tumpuan bandar raya, pembangunan sosial tidak pernah diabaikan. MBI berjaya melaksanakan pelbagai projek justeru kutipan hasil cukai sektor korporat dan sektor perkhidmatan yang semakin "moncah".

 penampilan sederhana datuk bandar

Jemaah Surau Hidayah seakan-akan mendapat bonus yang tidak pernah diduga apabila Ambank turut menyumbang wang tunai berjumlah RM3,000. Pengerusi surau, Ustaz Zul yang ditemui melafazkan kesyukuran justeru lebih banyak program boleh dirancangkan untuk manfaat seluruh jemaah. Perkara yang paling utama ialah bagi menarik seramai mungkin kehadiran jemaah, khususnya generasi muda menunaikan solat lima waktu dan kuliah yang disusun.
Langkah MBI mendekati surau-surau kecil, masyarakat kurang beruntung dan pembayar cukainya patut dipuji. Sekurang-kurangnya pendapatan MBI yang dijana daripada pelbagai sumber itu dapat diagihkan semula kepada semua segmen masyarakat, termasuk mereka yang memerlukan perhatian khusus. Sebagai sebuah organisasi berpengaruh, MBI dapat menggembleng penyumbang besar lain untuk turut serta seperti yang disaksikan di Surau Hidayah pada majlis tersebut...

No comments: