SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, August 22, 2010

PELAJAR SMI YANG PRIHATIN (MICHAELIAN'S BLOOD DONATION DAY)

Ipoh, Jumaat: 20 Ogos 2010 / 10 Ramadan 1431

Kumpulan darah "O" ialah penderma universal, manakala kumpulan darah "AB" ialah penerima universal. Dianggarkan bahawa 80 peratus rakyat Malaysia tergolong dalam kumpulan darah "O". Keadaan ini bermakna bahawa majoriti rakyat Malaysia yang disahkan sihat patut diberi galakan dengan insentif tertentu supaya bekalan darah dalam bank atau tabung darah dapat dikekalkan cukup bagi menampung permintaan yang tinggi daripada pesakit seluruh negara.
Di samping kempen di pasar raya utama, anggota pasukan keselamatan dan pejabat swasta, kempen turut dilebarkan ke peringkat sekolah. Penerangan tentang pentingnya sumbangan derma darah dapat menghilangkan fobia dan keraguan yang mungkin bermain-main dalam minda generasi muda sebagai akibat maklumat yang bersifat separuh masak. Pendedahan tentang statistik tertentu mungkin dapat meningkatkan kesedaran dan keyakinan terhadap perihal mulianya kesanggupan menyumbang demi menyelamatkan nyawa orang lain. 
Di SMK St Michael, Ipoh (SMI), program derma darah kerapkali diadakan tanpa menunggu tarikh yang tetap. Maka, bertempat di dewan sekolah sebanyak 40 orang warga SMI telah sudi menunaikan tanggungjawab mereka sebagai anggota masyarakat penyayang dan prihatin secara sukarela tampil mengisi tabung darah negara. Sebahagian mereka sudah biasa menderma darah sebelum ini.
Penderma yang tidak terlibat dengan ibadah puasa Ramadan telah diberikan minuman Milo usai proses derma darah. Pelajar yang ditemui menyatakan kesediaan mereka untuk menyumbang lagi. Malah, mereka berasa sangat lega justeru ujian darah yang dijalankan  sebelum proses derma darah menunjukkan mereka disahkan sihat untuk berbuat demikian...

Nota:  foto ihsan Cikgu Corrine Mah dan Kelab Fotografi SMI

No comments: