SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, August 12, 2010

SAMBUTAN BULAN MERDEKA SMI BERMULA (MERDEKA FLASHBACK BY MICHAELIANS)

Ipoh, Jumaat: 13 Ogos 2010 / 3 Ramadan 1431

Negara kita telah melewati sambutan jubli emas perayaan kemerdekaan. Bagi mengekalkan kesedaran betapa berharganya nilai kebebasan, kedaulatan dan maruah bangsa dalam kalangan generasi muda pascamerdeka, segala acara simbolik dan lambang perjuangan generasi terdahulu perlu dipaparkan khususnya menjelang 31 Ogos yang bersejarah. Begitulah yang berlaku di SMK St. Michael, Ipoh (SMI) pagi tadi.
Program anjuran Panitia Sejarah itu penuh dengan gimik dan suntikan patriotisme. Pengetua SMI melancarkan sambutan peringkat sekolah dengan satu ucapan pensejarahan yang berkobar-kobar. Encik Phoon Chong Chee turut memuji daya usaha menyemarakkan kesedaran mengisi kemerdekaan yang sedang dikecapi.
Merdeka bukan sekadar teriakan. Merdeka mengangkat martabat dan harakat bangsa menuju persada kecemerlangan, penghormatan dan puncak kejayaan. Merdeka melepaskan sesuatu bangsa daripada belenggu atau cengkaman penjajah berwajah manis tetapi beracun.
Jalur gemilang berkibar megah. Bendera menjadi lambang dan panji-panji yang disanjung tinggi oleh semua masyarakat yang merdeka. Bendera ialah simbol kedaulatan sebuah entiti geopolitik yang mampu berdikari, serta tidak mengharap belas ihsan pihak lain.
Perasaan cintakan negara perlu meresap dalam denyut nadi generasi muda. Ikrar setia negara ialah suatu bentuk penzahiran luaran yang jelas. Moga mereka juga sentiasa menyimpan tekad berbakti kepada nusa dan pertiwi sepanjang masa.
Mempelajari sejarah bukanlah untuk mengungkit peristiwa silam. Kita hendak menelusuri akar umbi pembinaan bangsa dan kontrak sosial yang membentuk perlembagaan. Kita juga tidak menjadikan perasaan dendam kesumat sebagai penghalang hubungan antarabangsa.
Tahniah kepada semua guru dan pelajar SMI yang berjaya mempersembahkan pantomen kemerdekaan yang begitu hebat walaupun persediaannya tidak sampai seminggu. Program singkat berkenaan telah direka bentuk dengan tertib sehingga meninggalkan kesan yang signifikan kepada hadirin. Seorang guru memberitahu penulis blog betapa beliau berasa begitu teruja dan mencadangkan supaya aktiviti yang bertaraf berbintang-bintang itu dirakam dalam format audio-video untuk tatapan yang lebih mengesankan jiwa...

No comments: